Coronacrisis zorgt voor snellere ontwikkeling online verkoopkanalen: het nieuwe normaal?

“Elk nadeel heb z’n voordeel”, is de bekendste uitspraak van Johan Cruijff. Een leuze die misschien wel erg toepasselijk is in deze coronacrisis. Online verkoopkanalen schieten als paddestoelen uit de grond. Maar hoe gemakkelijk verkoop je LCV’s van achter een computer?  

Consessiehouders zijn gesloten, de productie van personenwagens, bestelwagen en vrachtwagens is helemaal stilgevallen en dus kleuren de verkoopcijfers donkerrood. Hoewel de koopkracht de volgende maanden sterk zal dalen, wordt er toch gehoopt dat consessiehouders 2020 ietwat ‘normaal’ kunnen afwerken. Daarom zijn veel merken en-/ of dealers volop bezig met het verder ontwikkelen van hun online verkoopkanalen. Vooral het verkoopcijfer van de autosupermarkt Cardoen is in coronacrisis opvallend (zie kaderstuk).

Weinig online-interesse

TRAXIO, de federatie van de autosector en de aanverwante sectoren, vertegenwoordigt zo’n 9.857 werkgevers in de drie gewesten die actief zijn op het gebied van de verkoop en reparatie van nieuwe en tweedehandswagens. Ondanks de coronacrisis zien ze nog geen grote switch naar de online verkoop van wagens. “Voor wat betreft personenwagens is online verkoop nog relatief onbelangrijk – zowel nieuwe als tweedehandse wagens”, zegt woordvoerder Filip Rylant. “Voor de sector van lichte bedrijfsvoertuigen hebben we nog weinig informatie. Wel merken we over het algemeen weinig online-interesse (lage cijfers webbezoek). Zolang er geen concrete maatregelen zijn voor de heropening van de garages zal de interesse waarschijnlijk laag blijven. Hierbij komt ook de herneming van het consumentenvertrouwen kijken alsook de impact van de gedaalde koopkracht. Dit zijn elementen waarop we momenteel geen zicht hebben omdat dit ook afhangt van de periode van lockdown, duur van de technische werkloosheid, internationale economische relance, enzoverder. Ook voor tweedehandswagens zien we dezelfde beweging. Dit komt uiteraard omdat de tweedehandskeuring in een eerste fase gesloten was in België, waardoor online verkoop en levering vervolgens niet mogelijk was”, aldus Rylant.

Persoongebonden vertrouwenszaak

Afhankelijk van het volume en de structuur van het verkooppunt is de verdere ontwikkeling van online verkoopkanalen toch een belangrijk topic voor de komende weken en maanden. Filip Rylant: “Het lijkt eerder een prioriteit voor het merk maar grote dealergroepen / multi-merkstructuren hebben meer baat bij een eigen ontwikkeling. De kleinere, mono merk dealerships varen gemakkelijker mee op de boot van de constructeur / invoerder.”
Over het algemeen verwacht Traxio post-corona een toename van het online aandeel in het verkoopproces. Maar er zijn wel belangrijke verschillen te noteren in het landschap: “Sommigen hebben al sterk ingezet op het virtueel bekijken van wagens of op een virtueel aankoopproces. De informatiefase zal ongetwijfeld nog verder uitgediept worden en videopresentaties kunnen deels het showroombezoek vervangen. De feitelijke transactie is en blijft echter een persoonsgebonden vertrouwenszaak. De dichtheid van netwerken en de daaruit volgende nabijheid zet wellicht toch nog steeds aan om daadwerkelijk te finaliseren in de showroom, eventueel het met een ‘figuurlijke’ handshake. Vanuit de hoek van de tweedehandswagens hoor ik dat virtual reality nog niet aan de orde is omdat het beslissingsmoment nog heel fysiek is. In tegenstelling tot nieuwe wagens moet je hier echt ter plaatse gaan kijken naar de staat van het voertuig en gaan checken of die overeenkomt met je verwachtingspatroon. Gaan kijken en ermee rijden is hier belangrijk”, besluit de Traxio woordvoerder Filip Rylant.

Wat de merken zelf doen

• Online verkoop is voor Renault Trucks al langer geen geheim meer. Na verschillende pilotprojecten staat er nu een goed werkende webshop online die tot hiertoe een 20-tal Masters wist te verkopen. Bezoekers kunnen het model kiezen dat het beste bij hun business past en vervolgens een voertuig uit stock online bestellen. In de webshop worden 6 verschillende stockmodellen aangeboden: 3 verschillende soorten van, 1 vancrew (dubbele cabine) en 2 chassis met opbouw.
Opel werkt momenteel samen met de hele PSA Groupe aan een online platform waarbij bestelbonnen digitaal getekend kunnen worden. Op de website zijn wel alle bestelwagens terug te vinden, ook op de pagina van stockmodellen. Er wordt hard gewerkt aan een plug-in op de website van de dealer waarbij klanten hun stockwagens online kunnen reserveren.
• Momenteel zijn de lichte bedrijfsvoertuigen van Volkswagen Commercial Vehicles nog niet geïntegreerd in het huidige VW Online Sales platform. Deze migratie zou tegen eind dit jaar afgerond zijn.
Renault verkoopt op dit moment niet online. Klanten kunnen wel de stockwagens bekijken via het internet. Deze kunnen contact opnemen met de dealer via contactformulieren (vraag offerte, proefrit, enz …). Sommige dealers hebben stockwagens op hun eigen internetsite staan (zie Valckenier), die online gereserveerd kunnen worden mits betaling van een voorschot.
Fiat Professional pakt uit met het project CAR@HOME om door middel van videoconferenties een link te kunnen leggen tussen een klant/prospect en de concessiehouder. Dit project wordt voorgesteld aan de concessiehouders die wensen deel te nemen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo