‘Groot volume’ cabines: het leven in tien kubieke meter

Met twee nieuwe cabines, die voorgesteld werden tussen eind 2019 en begin 2020, is het landschap van de lange afstand trekkers aanzienlijk gewijzigd. Iedere constructeur beschikt nu in zijn gamma over materieel om de meest veeleisende chauffeur tevreden te stellen… binnen het respecteren van de maximale buitenafmetingen uiteraard.

Moet men over een gloednieuwe cabine beschikken om de chauffeurs (en chauffeur/eigenaars) te behagen? In geen geval, is het antwoord van DAF, waarvan de XF cabine nog altijd gebaseerd is op het Pegaso-concept van 1987. Uiteraard wel, repliceert Iveco, die net kon uitpakken met een volledig nieuwe S-Way cabine. Op dat vlak is er geen absolute regel. Het is veeleer een kwestie van persoonlijke voorkeur. Daarom gaan we proberen één en ander te objectiveren, terwijl we toch ruim plaats laten voor het gevoel van de professionele chauffeur.

Hoe creëren we een klontje suiker

Herinneren we in de eerste plaats aan de spelregels die vastgelegd werden in Europa. Omdat een trekker/oplegger combinatie niet langer mag zijn dan 16,50 meter en omdat een combinatie in de eerste plaats dient om goederen te vervoeren en niet voor de chauffeur die geld kost, hebben de constructeurs ten volle gebruik gemaakt van de wetgeving die de lengte van een trekker/oplegger bepaalt (maximaal 2.040 mm tussen het draaipunt van de combinatie en eender welk punt aan de voorzijde van de oplegger en 12 meter tussen het draaipunt van de combinatie en de achterkant van de oplegger). Dat resulteert in de klassieke oplegger met een lengte van 13,6 meter en dat laat dus 2.900 mm over voor de trekker. Van die 2.900 mm moeten we de ruimte aftrekken voor de verschillende verbindingen, de luchtleidingen en een minimum ruimte om te kunnen draaien, waardoor er ongeveer 2.250 mm overblijft. De breedte is vastgelegd op 2.500 mm voor iedereen, wat ook geldt voor de hoogte van 4.000 mm (met het fameuze, al dan niet toegelaten, percent marge). Het enige punt waar de constructeur de volledige vrijheid heeft, is de hoogte van de cabinevloer. Toch heeft Renault Trucks zeer lang gewacht om de maximale hoogte van 4 meter te benutten op de Magnum… maar dat is een ander verhaal.

Wie durft?

Binnen enkele jaren kunnen de constructeurs cabines voorstellen van een radicaal verschillend concept. Europa zal hen dan toelaten de cabine te verlengen aan de voorkant, voor zover dat geen veranderingen teweegbrengt voor het voertuig in een bocht. Het objectief van die nieuwe wetgeving is tweeledig: het integreren van nieuwe, passieve veiligheidssystemen en het verbeteren van de stroomlijncoëfficiënt.
Zal dat ten gunste gaan van de levensruimte voor de chauffeur? We zouden het kunnen ontdekken hebben op de IAA in Hannover, want de constructeurs kunnen hun nieuwe concepten laten homologeren vanaf de 1ste september, maar die vakbeurs is geannuleerd. Nog wat geduld dus vooraleer we weten welke constructeur de eerste pas durft zetten…

lees ook

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo