blank

Transport Vandervelde “Zonder mijn dochters zou ik nu uitbollen”

Transport Vandervelde uit Sint-Pieters-Leeuw is een op en top familiebedrijf. Het doet aan algemeen transport voor onder andere de textiel-, voeding-, elektro- en kartonsector. Vader Guido Vandervelde krijgt hierin de actieve ondersteuning van zijn dochters Anne en Els. En of dat voor een boost zorgt…

Ook in tijden van corona zien we nog steeds een brede glimlach op de gezichten van Guido, Anne en Els. Bij het schrijven van dit artikel (eind april) staat 50 procent van de vloot stil. Onder meer de tijdelijke sluiting van de C&A winkels speelt Vandervelde parten. “Maar we blijven optimistisch”, zegt de oudste dochter Anne. “Onze buurman heeft een busbedrijf en staat al meer dan een maand volledig stil. Wij zijn blij dat we tenminste nog 50 procent van onze transporten kunnen uitvoeren.”

Gezonde buffer
“Toen de kilometerheffing in 2016 werd aangekondigd waren we pessimistischer dan nu. Het bedrijf bestaat intussen al 65 jaar en we hebben toch wel al een gezonde buffer opgebouwd. Transport is uiteraard een harde sector, met veel restricties, taksen en euro-normen, maar wij klagen niet en werken gewoon verder.”

Guido Vandervelde stapte in 1984 in het bedrijf dat destijds geleid werd door zijn vader. Intussen is er een wagenpark met 13 voertuigen en zijn er 14 chauffeurs vast in dienst. Wat de kracht is van het bedrijf? “De structuur”, zegt Guido. “Onze manier van werken houdt ons recht. Het merendeel van de chauffeurs zijn hier al heel lang. De oudste heeft zelfs een anciënniteit van 30 jaar. We hebben een open communicatie naar onze chauffeurs en zijn steeds correct qua betalingen. We vinden het uiterst belangrijk om te luisteren naar de chauffeurs.”

Anne beaamt: “Zowel Els als ik (gedeeltelijk) hebben eerst nog voor een andere werkgever gewerkt. We weten dus allebei hoe belangrijk het is om je goed te voelen op het werk. Deze week kreeg ik nog een telefoontje van een chauffeur die momenteel thuis zit en me vroeg hoe het met me ging en als ik nog gezond was. Dat geeft voldoening en schept een band. We houden bij het opstellen van de planning altijd rekening met de privélevens van de chauffeurs.”

Door de vertrouwde pool van chauffeurs heeft Vandervelde niet zo’n last van het chauffeurstekort. Guido: “Vanaf 1 mei is er een nieuwe chauffeur in dienst. Hij vervangt een werknemer die op pensioen gaat. Die zoektocht was gelukkig niet zo moeilijk, want hij bood zich spontaan aan. Ik herinner me nog dat we een 30-tal jaar geleden een advertentie in de krant geplaatst hadden voor een nieuwe chauffeur. Resultaat: 30-40 man hier op onze stoep om zich aan te bieden. Dat is vandaag natuurlijk een heel ander verhaal.”

Weinig ongevallen en schades
Guido kan ook rekenen op zijn twee dochters Anne en Els. Anne werkt sinds 2000 halftijds in het bedrijf en houdt zich voornamelijk bezig met de administratie. Ze heeft ook haar C-rijbewijs. “Al is dat enkel maar om eens naar de garage te rijden”, zegt ze. Els is eerder een manusje van alles en doet de boekhouding, personeelszaken én rijdt zelf op regelmatige basis met de vrachtwagen. “In eerste instantie zou ik enkel vervangende ritten doen. Maar ondertussen ben ik 3/4e van de tijd op de baan”, lacht Els. “Ik vind het ook gewoon heel leuk om te rijden. Ik zet een muziekje op en wordt er heel rustig van. Zeker na een ganse dag op het bureau te zitten.”

“Mijn rijgedrag ten opzichte van andere chauffeurs?”, zegt Els. “Goh, ik ben rustiger achter het stuur. Ik manoeuvreer goed en ben altijd voorzichtig. Je rijdt met zwaar en duur materiaal, dus het is wel belangrijk om op te letten. Veel chauffeurs zijn té zelfzeker, al spreek ik hier zeker niet over onze eigen chauffeurs. Want we hebben voorlopig weinig ongevallen en schades. Het voordeel van zelf op de baan te zitten, is dat je de kneepjes van het vak beter begrijpt. Je weet waarover je spreekt, waardoor ze je geen blaasjes meer kunnen wijsmaken”, knipoogt Els.

“Beroep is moeilijker geworden”
Achter elke sterke man staat ook een sterke vrouw. Al zijn dat er in dit geval dus twee… “Het is een geschenk uit de hemel dat mijn twee dochters in de zaak zijn gestapt. Als ze er niet waren geweest zou ik niet geïnvesteerd hebben de afgelopen jaren en zou ik nu uitbollen. Het beroep is ook gewoon moeilijker geworden. De invloed van de computer is groter dan ooit en ook qua boekhouding kwam er steeds meer werk. Hun aanwezigheid zorgt voor de nodige energie in het bedrijf. Iedereen neemt zijn verantwoordelijkheid. We komen echt goed overeen”, zegt een trotse Guido.

 


Voorkeur voor 12 ton vrachtwagens
De vloot van Vandervelde bestaat uit 3 trekkers, 7 voertuigen met afzetsystemen en 3 bakwagens. “We hebben twee merken in onze vloot”, zegt Guido Vandervelde. “Enerzijds hebben we de Scania-trekkers. En anderzijds hebben we lichte vrachtwagens van MAN. We zijn hiermee gestart na de invoering van de kilometerheffing. Onze klant betaalde slechts tot 12 ton. En omdat Scania zulke modellen niet maakt, hebben we gekozen voor MAN. We zijn heel tevreden van de prijs-kwaliteitsverhouding en met de goede service. We brengen de wagens vrijdagavond binnen en maandagochtend zijn we weer operationeel.”


 


Vandervelde in het kort

  • Specialiteit: Algemeen transport
  • Klanten: C&A, Colruyt, VPK, …
  • Directie: Guido Vandervelde
  • Medewerkers: 14 chauffeurs, 2 bedienden
  • Omzetcijfer: 1,3 miljoen euro
  • Wagenpark: 3 trekkers, 7 afzetsystemen, 3 bakwagens
  • Merkenpolitiek: Scania en MAN

blank blank

lees ook

Aankomende Events

Vous ne recevez pas encore notre newsletter hebdomadaire ? Alors inscrivez-vous dès maintenant!

  • Ce champ n’est utilisé qu’à des fins de validation et devrait rester inchangé.
transport media logo