Walden: België als internationaal bruggenhoofd

Als weinig bekende naam in België, ondanks een personeelsbestand van meer dan 170 mensen, verdubbelt de Franse groep Walden (de nieuwe naam van EHDH) zijn activiteitenvolume door de overname van Movianto op 18 juni 2020. Een perspectief dat CEO Stéphane Baudry niet afschrikt. Hij kondigt nieuwe investeringen aan in ons land.

Hoe heeft u de eerste weken van de pandemie beleefd?
Stéphane Baudry: We waren goed geplaatst om maximaal te anticiperen, maar aangezien we een missie hebben op het vlak van volksgezondheid, was niet leveren uitgesloten. Twee weken voor de start van de lockdown hebben we twee crisiscellen op poten gezet die onze bevoorrading van mondmaskers snel verzekerd hebben en procedures uitwerkten voor de schoonmaak van voertuigen en het wassen van handen… Dat heeft zijn vruchten afgeworpen, want we hebben bijzonder weinig gevallen van Covid-19 gekend, ondanks onze 140 sites.

Ten dienste van de ‘eerste lijn’

In het begin was er duidelijk sprake van overstockage, en onze volumes stegen soms met dubbele cijfers. Daaropvolgend hebben we een daling van de volumes gezien, en tijdens deze volatiele periode hebben we ons netwerk aangepast en de middelen aangewend waar ze nodig waren.

Werkende voor de ‘eerste lijn’, hoe liep het met het personeel?
Stéphane Baudry: Ik ben zeer trots op de manier waarop het personeel gereageerd heeft, op de dapperheid die ze soms moesten tonen, maar ik denk dat ze er ook trots uit geput hebben. Er is mij bijvoorbeeld gesproken over één van onze chauffeurs die een applaus kreeg toen hij zijn levering ging doen in Luik…

Overname van Movianto

De overname van Movianto werd op 18 juni 2020 getekend…
Stéphane Baudry: Dat is goed nieuws, de contracten zijn getekend en alle administratieve aspecten in twaalf landen zijn gefinaliseerd, ook al heeft de lockdown een beetje vertraging gekost.

In het licht van de resultaten van Movianto in België was het niet noodzakelijk een makkelijke overname?
Stéphane Baudry: Het is de markt die moeilijk is, omdat hij bijzonder competitief is. Movianto kende wat moeilijkheden omdat ze veel CapEx hadden, meer bepaald om het platform in Aalst te bouwen, een schitterend werkinstrument. In onze sector heb je vier jaar nodig om een goed resultaat te halen na zo’n investering. Dat is trouwens ook wat er gebeurd is met CSP in La Louvière. We gaan bepaalde ondersteunende diensten bundelen, net zoals de last-mile leveringen, maar we behouden de twee platformen in La Louvière en Aalst. De oppervlakte in La Louvière wordt trouwens verdubbeld, en ook in Aalst willen we opnieuw investeren. We hebben een negatieve schuldgraad en alle CapEx die daarvoor nodig is.

Movianto is ook een grote brok…
Stéphane Baudry: Dat klopt, maar het is niet de eerste keer dat we iemand overnemen die groter is dan ons. Ciblex was drie keer groter dan AHDH in 2014. Het is dus het doelwit dat ons in zich opneemt, niet omgekeerd. Dat gezegd zijnde, de overname van Movianto was duidelijk een belangrijke etappe. België was nog maar de eerste stap in onze internationalisatiestrategie.

Primair transport

Wat onthoudt u precies van deze eerste stappen in het buitenland?
Stéphane Baudry: Elf jaar geleden was dat exotisch voor ons, zelfs al is onze tweede aandeelhouder Belgisch. We zijn in België aangekomen met nederigheid, en dat heeft ons geholpen. Ik hou van de zin voor initiatief die heerst in België: elektronische formulieren die leveringen zonder handtekening mogelijk maken, een idee van Wouter Vlassenbroek (de directeur van DPXS, nvdr) bijvoorbeeld, en bij ETP heeft Benoît Lateur zijn eigen TMS gebouwd dat we aan het uitrollen zijn in Frankrijk en dat ook bij Moviant gebruikt zal worden.

Welke soorten investeringen kan u in België doen?
Stéphane Baudry: België staat in het middelpunt van de Europese stromen. We moeten er dus cross docking-capaciteit ontwikkelen om het stroomopwaarts transport beter te beheren.

Waarom?
Stéphane Baudry: Er zijn lessen te trekken uit de crisis. Ik heb het dan niet over de mondmaskers, maar de stroomopwaartse organisatie was niet perfect, en daarom gaan we dus meer investeren in primair transport. In ons vak vragen overheden, maar ook verzekeraars en rusthuizen steeds meer een totale beheersing van de logistieke keten, tot de laatste kilometer. Met onze verschillende bedrijven beschikken we over deze controle, en hebben we de tools om alle aspecten van de keten te beheren, van sourcing tot opslag, maar ook het beheer van vervaldata.

Kerncijfers

• EHDH was in België aanwezig via vier bedrijven: Ciblex Belgium in Zaventem en DPXS in Vilvoorde (expressdistributie), Transpharma Belgium (distributie van gezondheidsproducten) en CSP Benelux (stockage van gezondheidsproducten onder gecontroleerde temperatuur) in La Louvière. In 2018 stelden de drie bedrijven samen 170 VTE te werk, voor een totale geconsolideerde toegevoegde waarde van 10,9 miljoen euro.
• In 2018 realiseerde Movianto een toegevoegde waarde van 11,2 miljoen euro met een personeelsbestand van 166 VTE.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo