Xavier De Buck (B2B-directeur bij Touring): «Dienstverlening voor vloten verder ontwikkelen»

Sinds 4 mei is Xavier De Buck de nieuwe B2B-directeur van Touring. In deze functie zal hij instaan voor het uitbreiden van de diensten die door de mobiliteitsvereniging ontwikkeld werden voor beheerders van bedrijfsvoertuigvloten. En dat midden in een jubileumjaar voor Touring… en een gezondheidscrisis van een ongeziene omvang.

Na een aantal professionele ervaringen in de logistieke sector deed Xavier De Buck zijn intrede bij Touring als CEO van Touring Glass, de tak van het bedrijf dat autoruiten herstelt of vervangt. Die job combineert hij nu met zijn nieuwe, ruimere verantwoordelijkheden als B2B-directeur bij Touring.

Van fietsen tot auto’s… en terug

Voor een organisatie als Touring moet het wat raar zijn om zijn 125ste verjaardag te vieren in een jaar als 2020, neen?
Xavier De Buck: Inderdaad. We hebben ons programma volledig moeten herzien en we vieren in 2021 pas echt ons jubileum met een expo in Autoworld en twee symposia gewijd aan mobiliteit. Er zal ook een gala-avond en een groots feest plaatsvinden op de esplanade van het Jubelpark.

125 jaar, dat betekent dat Touring ontstond op een moment dat er nog maar weinig auto’s circuleerden in België…
Xavier De Buck: Dat klopt, maar Touring werd in de eerste plaats opgericht voor fietsers. Het is dan ook interessant om te zien dat we vandaag terugkeren naar de fiets in de vorm van onze nieuwe bijstandsdiensten voor fietsers, meer bepaald voor elektrische fietsen.

Ondertussen heeft de auto aan belang gewonnen en vandaag de dag worden deze twee vervoersmiddelen soms tegen elkaar uitgespeeld.
Xavier De Buck: Ze zijn complementair. Daarom zijn we gestart met ons MaaS-aanbod (Mobility as a Service), dat ervoor zorgt dat iedereen de meest aan zijn noden aangepaste manier van verplaatsen kan kiezen met behulp van een digitale applicatie.

Reparatiedienst, niet sleepdienst

Wat vertegenwoordigen vandaag de lichte bedrijfsvoertuigen bij Touring?
Xavier De Buck: Het is een zeer belangrijke markt voor ons. Wij hebben akkoorden met constructeurs, verhuurders en verzekeraars waarvoor we de bijstandsdienst beheren, maar ook de vervangvoertuigen.

Ook voor de bedrijfsvoertuigen?
Xavier De Buck: We gaan deze dienstverlening ook ontwikkelen voor bedrijfsvoertuigen, in samenwerking met Rent A Car. Rent A Car beschikt over 40 kantoren verdeeld over heel België, wat ervoor zorgt dat we op een zo kort mogelijke tijd een alternatief kunnen bieden. Daarnaast ontwikkelen we ook een reparatieservice ter plaatse door onze wegenwachters.

Maar jullie basisrol blijft die van mobiele hersteldienst…
Xavier De Buck: Ja, onze wegenwachters zijn er eerste en vooral om ervoor te zorgen dat uw voertuig zo snel mogelijk terug operationeel is. Maar die rol evolueert permanent en doet dat al 125 jaar. Kijk maar hoe we ons aangepast hebben aan de komst van de elektrische auto met onze boosters die hun batterij de nodige energie kunnen geven om naar een laadpaal te rijden. Deze rol van hersteller zal blijven evolueren met de nieuwe ‘connected’ technologieën. We kunnen een meer proactieve rol gaan spelen, maar we willen geen sleepdienst voor voertuigen worden

Nog altijd ten dienste van dezelfde klanten?
Xavier De Buck: Constructeurs en verhuurders doen een beroep op ons omdat we de specialist zijn in snelle bijstand. Ook bij de ‘connected’ services blijven we in de toekomst hun gezicht naar de bestuurder toe. Maar deze evolutie zal er niet komen van de ene dag op de andere, het zal jaren duren.

Waaruit bestaat het B2B-departement bij Touring?
Xavier De Buck: Het departement beheert de bedrijfswagenvloten voor rekening van onze partners, maar ook grote vloten van onze rechtstreekse klanten. Het is een groeipool die vandaag bestaat uit een twintigtal personen, bovenop onze wegenwachters uiteraard.

Kwaliteit kost minder

Wat wordt uw eerste grote uitdaging als B2B-directeur?
Xavier De Buck: Goed begrijpen hoe de noden van klanten evolueren en erover waken dat onze dienstverlening altijd van zeer goede kwaliteit is. Dat heb ik onthouden uit mijn verleden in de logistieke sector bij DHL of Ziegler: wat je van de eerste keer goed doet, moet je niet meer herdoen. En zo kost het minder voor iedereen.
Ik wil ook onze omzet in de fleetsector verhogen, zowel door ons aanbod van diensten als ons klantenbestand uit te breiden.

Geen eenvoudige opdracht op korte termijn, aangezien we nog steeds in volle ‘Covid’-periode zitten…
Xavier De Buck: Dat kopt, en het is ook niet eenvoudig om te starten in deze functie zonder alle medewerkers te kunnen ontmoeten. Ik mis de menselijke kant.

Denkt u dat we nu al lessen kunnen trekken uit deze gezondheidscrisis?
Xavier De Buck: We hebben allemaal beseft dat onze manier van leven, ons economisch en ons financieel model volledig overhoop gehaald kunnen worden door één enkel virus. Ik sta versteld van het aanpassingsvermogen van de mensheid, ook al vrees ik dat de menselijke kost van deze crisis zwaar is. Ik denk dat bepaalde zaken zullen blijven, zoals thuiswerk. Wat ik niet kan voorspellen, is of de maatschappij in zijn geheel opnieuw gedwee in de ‘rat race’ zal stappen die we voor de Covid-crisis kenden.

Xavier De Buck in een oogopslag

• Verschillende functies bij DHL en DHL Express van 1998 tot 2008
• CEO van Ziegler France en BeLux van 2008 tot 2010
• Managing Partner bij NAI Benelux van 2010 tot 2013
• Partner bij GVA van 2013 tot 2016
• CEO van Touring Glass sinds 2016
• B2B-directeur bij Touring sinds 4/5/2020

lees ook

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo