eCMR: er is een stap gezet

Indien we slechts één les zouden trekken uit de coronacrisis dan is het zeker dat de digitalisering het heel wat bedrijven mogelijk gemaakt heeft om te blijven functioneren, zelfs in de periode van quarantaine. Maar het is slechts een begin en de lente van 2020 zou ook wel eens de lente van de elektronische CMR kunnen zijn.

De ondernemingen die de stap hebben gezet, zijn unaniem: met de elektronische CMR wordt tijd gespaard en dus geld. Bovendien is er het grote voordeel dat het een ‘contactloze’ oplossing is tijdens de pandemie.

Zonder contact

« gelukkig dat we de eCMR hebben! », roept Kim Notman uit, CEO van Middlegate Europe, tijdens de strengste quarantaineperiode. Twee jaar geleden was Middlegate Europe één van de eerste transportonderneming om de elektronische CMR uit te proberen, met de technologische steun van Pionira. « Vandaag prijzen we ons er gelukkig mee », verduidelijkt HR Manager Annelies Geldhof. « Met meer dan 500 leveringen per dag maakt het ons mogelijk de administratieve last met 75 % te verminderen. In deze periode van coronavirus is iedere besparing welkom. Ons personeel kan van thuis uit werken en wij kunnen onmiddellijk factureren na levering van de goederen. Bovendien geeft het feit enkel te werken met elektronische transportdocumenten de chauffeur de kans om in zijn cabine te blijven. De elektronische CMR vermijdt de overdracht van papieren, wat het virus tevens minder kansen geeft om zich te verspreiden. De ontvangst van de goederen wordt bevestigd met een ‘sign-on-glass’ op de Trimble tablet die alle chauffeurs in hun cabine hebben en onze onderaannemers werken op dezelfde manier vertrekkend van hun smartphone. »
Meteen heeft de afwezigheid van fysiek contact van de elektronische CMR een perfecte oplossing gemaakt voor de periode van quarantaine. Plots werd de gezondheid van het rijdend personeel en het personeel op de laad/loskades één van de voornaamste prioriteiten. Het komt er nu op aan dat dit kantelpunt werkelijk zorgt voor een doorbraak op lange termijn. Of, om in rugbytermen te praten, dat de test nu in realiteit wordt omgezet.
Maar opgelet, verwittigt Hans Togtema (Connect & Go): « Als de chauffeurs tekenen in naam van de expediteur en de bestemmeling, dan houdt dat in dat er geen scheiding meer is van de functies. Dat is een ongewenst risico. » Het is dus noodzakelijk om zo snel mogelijk terug te keren naar een dubbele aftekening, vanwege de chauffeur en de bestemmeling.

De verladers er bij betrekken

Het blijft evenwel een feit dat het systeem slechts kan functioneren als alle belanghebbende partijen het spel meespelen, van de verlader tot de eindbestemming en, indien dat het geval is, de controlediensten. Vandaar dat Pionira, één van de pioniers van de elektronische CMR met Transfollow, er mee gestopt is om zich rechtstreeks te richten tot de transporteurs in 2017 om de inspanningen te concentreren op de verladers. De papiergigant Stora Enso is één van die bedrijven die er in geloofde. In maart expliceerde de directeur van de fabriek in Gent (die ondertussen zijn positie heeft verlaten…), Chris De Hollander, nog wat zijn organisatie er van geleerd heeft: « Aanvankelijk was ik niet erg geïnteresseerd, maar telkens als we papier ophalen om te recycleren en dat laten vervoeren, dan zijn we eigenaar van de goederen. Dat verplicht ons om talrijke documenten te ondertekenen en het is precies daar dat de eCMR interessant wordt voor ons. »
De oplossing van Pionira aangepast aan de behoeften van Stora Enso maakt het bijvoorbeeld mogelijk de verschillende status van de goederen na te gaan en dekt vandaag de volledige goederenstroom, wat neerkomt op een vijftiental vrachtwagens per dag. « Ik ben nu een grote fan, verklaarde Chris De Hollander nog, maar men mag het voorbereidingswerk niet onderschatten: de onderneming die laadt, de eindbestemming, de transporteur en de eventuele onderaannemers moeten allemaal meewerken. »
Op dat vlak wil Michelle van den Berg (marketingverantwoordelijke voor Transfollow) een geruststellend geluid laten horen: « Alle oplossingen die wij voorstellen kunnen in werking gezet worden vanop afstand met telefonische ondersteuning. TransFollow biedt ook de mogelijkheid zijn programma te integreren in het programma van de klant. De snelheid van het integratieproces is natuurlijk afhankelijk van de capaciteit van de gebruikers die het integratieproces moeten realiseren. » Volgens Hans Togtema (Connect & Go) vergt het overstappen op de elektronische CMR slechts enkele dagen vanaf het uitwerken van de connectiedata, het installeren van de ondertekeningprocessen en het doorgeven aan de bevoegde autoriteiten.

België wacht af, Duitsland aarzelt

Met Zweden zijn er 25 landen die het Europese eCMR protocol hebben ondertekend. Maar België maakt geen deel uit van deze ‘club’. De FOD Mobiliteit & Transport bevestigde ons dat de resultaten worden afgewacht van een pilootproject dat gestart is op het niveau van de Benelux eind november. Dit pilootproject zou overigens verlengd worden. Dat terzijde, zijn er nog ergere gevallen, zoals Zeljko Jeftic (Ertico) uitlegt: « Duitsland, het grootste transitland in Europa, heeft al evenmin het protocol ondertekend. De eerste gespreken leken veelbelovend, maar er is ondertussen nog altijd geen beslissing van welke aard dan ook genomen. »

Hoe overstappen op de eCMR

Volgens Hans Togtema (Connect & Go) vergt het slechts enkele dagen om de elektronische CMR te beginnen gebruiken:

• de connectiedata uitwerken,
• de processen voor ondertekening installeren, wat in een opslagplaats slechts enkele uren vergt
• de autoriteiten verwittigen,
• starten

Sleutelcijfers

• 4,5 EUR besparing per CMR, volgens Transfollow
• 5000 elektronische CMR uitgegeven in België in januari 2020
• 70 miljoen CMR uitgegeven per jaar in de Benelux

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo