Mercedes Actros met MirrorCam brengt Chiro Halle naar huis

Na een bivak moet kampmateriaal opnieuw naar huis worden getransporteerd. Voor Chiro Halle gebruikten we de Mercedes Actros 1927 met MirrorCam, een bakwagen met camera’s in plaats van spiegels.

Ruim een jaar geleden stelde Mercedes-Benz zijn Actros met MirrorCam voor, de eerste truck die standaard de weg opgaat zonder buitenspiegels. Tijdens die presentatie konden we rijden met een trekker met MirrorCam maar nu dus voor het eerst ook met een bakwagen.

Met de MirrorCam heb je grote schermen op de A-stijlen in plaats van de gebruikelijke hoofd- en groothoekspiegels. Daardoor verhoogt de zichtbaarheid voor de chauffeur naar voor en verbetert de luchtweerstand van het voertuig, wat zorgt voor een extra brandstofbesparing van 1,5%. Met de gele afstandslijnen op de schermen kan de chauffeur de afstand tot het achteropkomende verkeer inschatten. Een blauwe lijn duidt de achterkant van de vrachtwagen aan.

Voor het kampvervoer kozen we de Actros 1927 met de smalle S-cabine Classicspace van 2,3 meter – de grotere cabines zijn 2,5 meter breed. De Actros 1927 wordt aangedreven door de OM936LA motor van 7,7 liter met een vermogen van 200 kW (272 pk) en een koppel van 1.100 Nm tussen 1200 en 1600 tpm. Bij 85 km/u draait de motor bij 1500 tpm in de achtste versnelling van de PowerShift, bij 90 km/u is dat 1600 tpm.

De Actros 1927 was uitgerust met drie rijprogramma’s: Economy, Standard en Power. Bij Economy is de snelheid begrensd op 85 km/u en ligt het verbruik lager. Wij kozen het vaakst voor Standard om andere vrachtwagens te volgen op de autoweg en dat is uiteraard niet zo gunstig voor het verbruik.

Predictive Powertrain Control

Op de rit van Oud-Heverlee naar kampplaats De Maat in Mol – 104 km via de E314, de E313 en regionale wegen – konden we de PPC – de Predictive Powertrain Control – ontdekken. Die slimme cruisecontrol herkent nu ook regionale wegen en past dan de snelheid aan. Zo vertraagde de Actros op het versmalde stuk van de Zuiderring rond Mol (N71) van 60 naar 53 km per uur om een bocht te nemen. Het voertuig stopt dan tijdig met gas geven en doet dat bijvoorbeeld ook als je een rotonde nadert. Ook die kan je nemen met de PPC, tenminste als er geen ander voertuig de rotonde op komt rijden. Met een leeggewicht van 10 ton en een gemiddelde snelheid van 64,3 km/u kwam het verbruik op dit traject volgens FleetBoard op 16,82 l/100 km. Bijna een kwart van het traject (24%) zaten we boven de 85 km/u.

Op de rit van Mol naar Halle (148 km) kwamen we in een enorme file terecht op de E313 en de Antwerpse Ring, wat het verbruik deed oplopen tot 20,23 l/100 km. Het voertuig had dan een totaalgewicht van 13 ton en de gemiddelde snelheid bedroeg 50,7 km/u. Op die minst zuinige rit deden we 38% van de afgelegde afstand meer dan 85 km/u en legden we slechts 20% af op 85 km/u. In de file was de Stop&Go functie van de Active Brake Assist een verademing: je schakelt hem in en de Actros volgt dan automatisch de voorligger.

Sideguard Assist

Ons voertuig was ook uitgerust met de Active Brake Assist 5 – die zelf remt als er gevaar dreigt en als het nodig is het voertuig ook volledig stopt. Er was ook de Sideguard Assist, die waarschuwt als er rechts van het voertuig gevaar dreigt. Zowel op het dashboard als op het rechterscherm van de MirrorCam licht een gele driehoek op als er gevaar dreigt. Als je dan je knipperlichten opzet om naar rechts te gaan, klinkt er een geluidssignaal om je te waarschuwen. De Sideguard Assist is een prima hulpmiddel om dodehoekaanrijdingen te voorkomen.

Op de terugweg van Halle naar Oud-Heverlee ging de PPC op de Ring rond Brussel ter hoogte van Groenendaal van 90 naar 70 km per uur om de tunnel in te duiken. Als hij de tunnel uitreed, ging hij van 70 naar 60 in plaats van naar 90 km/u. Daarmee volgt de truck de wettelijke snelheidsbeperking die er is voor de korte invoegstrook van de oprit. De truck herneemt de snelheid van 90km/u van zodra dit mag en geeft de resterende afstand voor hij opnieuw begint te accelereren aan in het dashboard.

Het zuinigste verbruik hadden we van Everberg naar Sint-Pieters-Leeuw via de Brusselse buitenring. Voor de rit van 44 km, een voertuiggewicht van 10 ton en een gemiddelde snelheid van 68 km/u geeft FleetBoard een verbruik van 15,54 liter per 100 kilometer. Tijdens deze rit – meer dan 90% op PPC – reed de Actros 16% van de afstand boven de 85 km/u en legde het voertuig meer dan de helft van de kilometers af (54%) aan 85 km/u.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo