Opdorp: ‘Werk in veiligheid of werk niet’

De winnaar van de Truck Safety Award was zeker niet het meest bekende bedrijf, noch het grootste bedrijf onder de deelnemers. Toch kon de onderneming de jury overtuigen door de zowel familiale als bijzonder strenge aanpak om de risico’s te beheersen.

Nu worden de Nederlandse bedrijven op zich al onderworpen aan veel strengere verplichtingen dan de Belgen (ze moeten onder meer een risico-evaluatieplan voorleggen, bekend als RI&E), maar in het geval van Opdorp BVBA, filiaal van J. van Opdorp en Zonen BV, is dat niet slechts een kwestie van wetgeving.

Het belang van goed gedrag

De slogan ‘werk in veiligheid of werk niet’ is geen ijdel begrip. Een groot gedeelte van deze preventiepolitiek steunt op wederzijds vertrouwen, zoals directrice Manon Van Opdorp ons uitlegt: « Wij rekruteren mensen in goede gezondheid, die voor ons komen werken. Het is dus onze plicht hen een veilige en gezonde werkomgeving te garanderen en alles in het werk te stellen zodat ze gezond en wel naar huis kunnen terugkeren ».
In de praktijk lijkt alles er op gericht om het risico op ongevallen maximaal te reduceren. Niets revolutionairs op het gebied van het materieel, tenzij dan dat het bijzonder goed onderhouden wordt, maar we noteren toch dat de boordcomputers, bijvoorbeeld, niet functioneren vanaf een snelheid van 5 km/u.
Het menselijke aspect speelt een veel grotere rol. « Er is altijd een planner of een lid van directie beschikbaar voor de chauffeurs, 24 uren op 24 en 7 dagen op 7 », verklaart Manon Van Opdorp. « Indien een chauffeur van mening is dat hij niet in alle veiligheid kan werken, dan neemt hij met ons contact op en wij nemen de vereiste maatregelen om zijn veiligheid te garanderen. Indien niet, dan vertrekt hij niet. » Als tegengewicht eist de onderneming een hoge mate van professionaliteit en verplicht opleidingen van het type BBS (Behaviour Based Safety) die het accent leggen op de impact van het gedrag op het risicoprofiel. De chauffeurs worden ook aangemoedigd om ‘bijna ongevallen’ te melden. De analyse daarvan leidt tot het aanpassen van de risico-evaluatieplannen per semester en maakt het mogelijk nieuwe, preventieve maatregelen in te voeren. Vertrouwen is een principe dat slechts goed functioneert als het van twee kanten komt…

Sleutelcijfers

• Specialiteit: transport van bulkproducten
• Exploitatiezetel: Zelzate, op enkele kabellengten van de hoofdzetel van de groep in Sas-van-Gent
• Omzetcijfer 2018: 5,8 miljoen EUR
• Vloot (in België): 10 trekkers
• Personeel: 17 personen

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo