Scallog mobiele robots: Jef bundelt zijn krachten met Boby

Vorig jaar heeft de Franse start-up Scallog, gespecialiseerd in logistieke robotica, geld ingezameld om de ontwikkeling ervan te versnellen. De naam van één van de investeerders was enigszins verrassend: Colruyt Group. De Belgische retailgroep nam een participatie van bijna 24%, waardoor ze toegang kreeg tot zeer veelbelovende technologieën.

Scallog, gevestigd in Nanterre, werd in 2013 opgericht door Olivier Rochet, de huidige CEO. Het bedrijf heeft Boby ontwikkeld, een ‘goods-to-man’ mobiele robotica oplossing voor orderpicking. “Het is geïnspireerd op het concept dat is ontwikkeld voor Amazon, dat gebruik maakt van kleine mobiele robots: ze plaatsen zichzelf onder een schap, tillen het op en brengen het naar de operator, die de benodigde producten uitkiest. Dit ‘goods-to-man’-concept voorkomt dat operators zich in het magazijn moeten verplaatsen. Het systeem maakt het mogelijk om in een bepaalde tijd drie keer zoveel orders te verzamelen en de ruimte in het magazijn compacter te gebruiken”, legt Olivier Rochet uit in een exclusief interview met Link2Logistics Management.

“Boby is geïnspireerd door het concept van Amazon, maar het verschilt van Amazon door de integratie van intelligente en schaalbare software. Het voordeel van ons systeem is dat het bijzonder geschikt is voor – onder andere – reserveonderdelen en e-commerce. Deze activiteit wordt steeds meer geautomatiseerd en vereist een wendbare en schaalbare robotica. Scallog is in staat om de software te laten evolueren om deze aan te passen aan nieuwe concepten die intern of op verzoek van klanten worden ontwikkeld”, voegt hij eraan toe.

Colruyt Group heeft via een kapitaalverhoging (voor een niet nader genoemd bedrag) een participatie van 23,7% verworven. Het was de bedoeling dat de startup zijn personeelsbestand in anderhalf jaar tijd zou kunnen verdubbelen om de R&D te verhogen en tegelijkertijd zijn internationale ontwikkeling, met name in Europa, te intensiveren. “De coronavirus crisis heeft de inzet van deze strategie vertraagd, maar het heeft het niet tegengehouden,” zegt Rochet.

Ook in België
Vandaag de dag heeft Scallog meer dan 30 klanten, waaronder L’Oréal, Airbus, Deret en Decathlon. “We hebben verschillende internationale projecten uitgevoerd, onder meer in België, Duitsland, Portugal en Singapore”, legt hij uit. “In België hebben we het in vier of vijf bedrijven ingezet, maar ik kan alleen maar zeggen dat ze actief zijn in sectoren als e-commerce, cosmetica, boeken, mode of voeding. In sommige gevallen zijn we pas in de eerste fase van de inzet: de klant begint met een tiental robots en een relatief beperkt aantal schappen waarmee hij het concept in een bepaalde toepassing of omgeving valideert. Een paar maanden later gaan we in een hogere versnelling.

Proof of Concept bij Colruyt
Bij Colruyt had Scallog al voor de aankoop van de aandelen een proefproject in non-food uitgevoerd. Het was een succes. “Deze samenwerking wordt voortgezet, maar voorlopig hebben we geen concrete toepassingen op de agenda staan”, zegt Hanne Poppe, Hoofd Communicatie bij Colruyt. Ze stelt echter voor dat de ingenieurs van Colruyt en Scallog samen werken aan een ‘Proof of Concept’ dat in de logistiek van de groep kan worden geïmplementeerd.

Enkele weken geleden kondigde Colruyt de bouw aan van een nieuwe ‘dark store’ (een distributiecentrum voor e-commerce) voor Collect&Go. Vandaag de dag heeft de retailer er een in Erpe-Mere en een andere in Zaventem. Deze laatste kan niet meer worden uitgebreid. Om de groei van de e-commerce aan te kunnen, wordt het vervangen door een nieuw centrum in Londerzeel, dat vier keer zo groot is. Het nieuwe gebouw, dat in het najaar van 2021 wordt geopend, zal 18.000 m² groot zijn. Dit is een aanzienlijke omvang, waarbij het ‘goods-to-man’-concept zeer relevant is. Het lijkt niet onlogisch om te speculeren dat het ‘Proof of Concept’ van Scallog en Colruyt betrekking heeft tot dit distributiecentrum.

Een nieuwe robot: Flexytote
Scallog heeft onlangs ook een Flexytote-robot ontwikkeld om de transportbanden (of heftrucks) tussen orderverzamel- en pakstations te vervangen.
“Flexytote is complementair aan Boby. De operator haalt de artikelen op van de schappen die Boby naar hem toe brengt en plaatst ze in bakken of dozen die ergonomisch in verdeelkasten zijn gerangschikt. Flexytote pakt de volle bakken op en brengt ze autonoom naar het pakstation. Het brengt ook de lege bakken naar de operator. Het gaat er dus om de transportbanden zowel stroomafwaarts als stroomopwaarts van het orderverzamelstation te vervangen”, legt Olivier Rochet uit. De robots kunnen vier of acht bakken met een totaalgewicht tot 250 kg verplaatsen.

“Een van de voordelen is dat het bedrijf zich kan bevrijden van een te starre overgang. Laten we zeggen dat om de lay-out van het magazijn te optimaliseren, het pakstation met 20 meter wordt verplaatst. Het verbouwen, verplaatsen of verlengen van de transportband is duur en tijdrovend. Met Flexytote is het mogelijk om een magazijn op een zeer flexibele manier te upgraden. De robots navigeren langs een optische markering op de vloer, die naar believen kan worden gewijzigd”, voegt hij eraan toe.
“Deze nieuwe robot wordt momenteel getest. Het werd ontwikkeld op verzoek van een Belgische klant – die ik niet kan benoemen – die sterk gelooft in het concept. Flexytote heeft een rendement op de investering van slechts 18 maanden”, besluit Olivier Rochet.

Waarom Colruyt investeerde in Scallog
Volgens Jef Colruyt, CEO van de Groep Colruyt, zet Scallog alle hokjes op een rijtje die de retailer moet ondersteunen: zijn innovatievermogen in het hart van de retailrevolutie, zijn opstartvermogen, het talent van zijn team en zijn internationale roeping in een markt met een groot potentieel. Deze investering is in overeenstemming met het langetermijnbeleid van de groep.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo