transport media logo

Stem voor uw Most Loved Van!

Voor de vierde keer kunnen professionele gebruikers hun favoriete lichte bedrijfswagen kiezen in het kader van de Best of VAN! TRANSPORTMEDIA en FEBIAC bieden aan professionele gebruikers (onderworpen aan BTW) de mogelijkheid om hun favoriete lichte bedrijfswagen te kiezen uit de volgende zes modellen:

(1) Ford Transit Custom PHEV

In de bijzonder populaire Transit Custom serie biedt Ford een alternatief aan in de vorm van de hybride PHEV (Plug In Electric Vehicle). De standaard dieselmotor is hier vervangen door een hybride aandrijflijn met een 1-liter benzinemotor als generator en een elektrische motor die de voorwielen aandrijft. Met de Transit Custom PHEV kan in verschillende modi gereden worden: volledig elektrisch op de accu’s, elektrisch met ondersteuning van de verbrandingsmotor en elektrisch waarbij de verbrandingsmotor de accu’s oplaadt om later volledig elektrisch te kunnen rijden (opladen kan ook via het elektriciteitsnet). Op het gebied van laadruimte en laadvermogen staat deze PHEV op hetzelfde niveau als de gewone Transit Custom. Het voordeel is uiteraard dat men in milieugevoelige zones volledig elektrisch kan rijden.

(2) MAN eTGE

De MAN eTGE is de volledig elektrische variant van de TGE bestelwagen en chassis-cabine. Met zijn elektrische aandrijving van 100 kW (136 pk) biedt de MAN eTGE gelijkwaardige prestaties als de modellen met dieselmotor, maar dan zonder uitlaatgassen. Met een actieradius tussen de oplaadbeurten van ongeveer 170 km is het een ideaal voertuig voor stadsdistributie of gemeentediensten. De elektrische aandrijving, inclusief de onder de laadruimte ondergebrachte accu’s, laten de laadruimte vrij voor de vracht. Het laadvolume is hetzelfde als de dieselmodellen en kan oplopen tot 10,7 m3. Het opladen kan op verschillende manieren: via de MAN AC-wallbox, via een DC-snellaadpaal (gelijkstroom) of via een 230 V stopcontact. Met een MAN AC-wallbox duurt het opladen minder dan vijfenhalf uur.

(3) Maxus eDeliver 3

De eDeliver 3 van Maxus is een 100 % elektrische bestelwagen, aangedreven door een motor van 90 kW (122 pk) en een koppel van 250 Nm. Er zijn twee lengte-uitvoeringen, waardoor er respectievelijk 4,8 of 6,3 m3 laadvolume ter beschikking staat. Het laadvermogen schommelt naargelang de uitvoering rond de 1000 kg. Maxus maakt in de eDeliver 3 gebruik van een Ternary lithium-ion accu, die vrijwel onbeperkt oplaadbaar is. Maxus geeft dan ook acht jaar waarborg op de accu. Bij de aanschaf kan bovendien de accucapaciteit gekozen worden afhankelijk van de behoeften (35 of 53 kWh). Met zijn accupakket geeft de Maxus eDeliver 3 een autonomie van 342 km in stadsverkeer. Het opladen kan met een DC-snellader en dan is de accu na drie kwartier al voor 80% opgeladen. Met een standaard 7,2 kW AC wallbox-aansluiting duurt het laden 6 tot 8 uur.

(4) Mercedes-Benz Sprinter

De grote bestelwagen van Mercedes-Benz, de Sprinter, is te krijgen in een nagenoeg ontelbaar aantal uitvoeringen op het gebied van carrosserie (gesloten bestelwagen, combi, pick-up, chassis-cabine, dubbele cabine), gewichtsuitvoeringen (van 3 tot 5,5 ton MTM) en aandrijflijn (motoren van 59 kW/80 pk tot 176 kW/239 pk, manuele versnellingsbak of automaat, 4×2 voorwielaandrijving of achterwielaandrijving en 4×4 en zelfs een 100 % elektrische uitvoering). De vrij recent verschenen nieuwe generatie beroemt zich op nog meer comfort, betere prestaties, minder verbruik en dankzij een hele resem aan veiligheidselementen een bijzonder hoge mate aan rijveiligheid.  De nieuwe versie voorwielaandrijving hebben als troeven een lagere aankoopprijs, een hoger laadvermogen en een lagere laaddrempel dan voertuigen met achterwielaandrijving.

(5) Renault Master

De Renault Master hoort in het zwaarste segment lichte bedrijfsvoertuigen thuis en is verkrijgbaar als gesloten bestelwagen of chassis-cabine. Hij kan ook aangekocht worden bij Renault Trucks. De jongste generatie kreeg een geheel nieuw front, een nieuw interieur en nieuwe motoren. Als Master Z.E. is hij tevens leverbaar als 100 % elektrisch voertuig. Die nieuwe generatie was tevens de start van nieuwe driver-assistance systemen, zoals AEBS (Active Emergency Braking System), zijwind-assist, Permanent Rear View, een dodehoek waarschuwingssysteem en parkeerhulp voor- en achteruit. Er zijn zes nieuwe Euro 6d-temp en Euro VI dieselmotoren, met vermogens van 130 pk tot 180 pk, die veel trekkracht bij lage toeren combineren met een hoog vermogen.

(6) Fiat Ducato Automaat

Fiat optimaliseerde de Fiat Ducato serie met nieuwe, efficiëntere en milieuvriendelijkere Euro 6D motoren (2.3 MultiJet 2 met 120, 140, 160 en 180 pk) en het EcoPack met een Start&Stop systeem, intelligente alternator en een elektronisch gestuurde brandstofpomp. Daarnaast is er een geavanceerde ‘9Speed’ automaat met negen verhoudingen. Bestuurders krijgen de keuze tussen drie verschillende rijmodi: Normal, Eco (soepelere acceleratierespons en een specifieke schakelstrategie om het brandstofverbruik te reduceren) en Power (snelle respons en snelle schakelovergangen). Er zijn ook twee bedrijfsmodi: de stand ‘D’ (Drive) kiest de ideale versnelling op basis van de omstandigheden (snelheid, belasting, hellingsgraad) en schakelt ze automatisch. Met de Autostick-modus kan de chauffeur manueel ingrijpen. Bovendien wordt in de loop van 2020 ook een zuiver elektrische versie verkrijgbaar als aanvulling op de Ducato Natural Power.

 

De stemmingen zijn nu gesloten.
Bedankt voor uw deelname.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.