Van Excellence Talk #6 Digi Group: een vloot in ‘Covid’ modus

Deze nieuwe editie van de Van Excellence Talk is doorgegaan in een bijzondere context, die niemand enkele maanden geleden al kon voorspellen. Maar heel wat vloten van lichte bedrijfsvoertuigen zijn tijdens de maatregelen gewoon blijven doorrijden en de Digi Group is daar een mooi voorbeeld van.

Geen echte ronde tafel deze keer, maar wel een videoconferentie met als deelnemers Patrick Jaspers (J&T Autolease) en Hans Van Roey (Key Account Manager bij Digi Group Benelux). De gelegenheid om het functioneren van een vloot lichte bedrijfsvoertuigen te bekijken tijdens de quarantaineperiode, maar tevens een kans om inzicht te krijgen in de lessen die de bedrijven hebben getrokken uit deze bijzondere weken die ze doormaakten.

Gestandaardiseerde en gedecentraliseerde vloot

Digi is een Japanse groep die oplossingen ontwikkelt en installeert voor wegen, verpakken, etiketteren en intelligente verpakkingen (zie kader). België en Nederland werken vanuit één bedrijf, maar België is onafhankelijk op het gebied van vlootbeheer. De hoofdzetel is gebaseerd in Wilrijk en bedient voornamelijk de distributiesector en de voedingsindustrie. Twee sectoren die op volle capaciteit bleven werken tijdens de eerste weken van quarantaine.

Van Management: Hoe is de samenwerking tussen de Digi Group en J&T ontstaan?
Patrick Jaspers (J&T): Dat gaat terug tot 2011 toen ik in dienst kwam bij J&T Autolease. De Digi Group moest verschillende voertuigen vervangen en zij opteerden voor de Ford Transit Connect en de Volkswagen Caddy met dubbele cabine. Vandaag leveren we hen 37 voertuigen, waaronder 20 lichte bedrijfsvoertuigen.

Hans Van Roey: De bijzonderheid van onze vloot is dat wij geen volumineuze goederen vervoeren, maar dat wij dikwijls moeten parkeren in ondergrondse parkings. Wij werken met een vijftigtal personen, waaronder 25 technici. Vooraleer we werkten met J&T Autolease gebruikten we Skoda Octavia breaks en Opel Vivaro bestelwagens. In die periode was iedere technicus toegewezen aan een bepaalde groep producten. Sommige technici hadden behoefte aan een lichte bedrijfswagen, andere niet, naargelang de aard van de groep producten. Op een gegeven moment hebben we beslist onze organisatie flexibeler te maken: de technici zijn multi-product geworden. Dat heeft ons tevens toegelaten de vloot te uniformiseren.

VM: Uw werkterrein beslaat heel België. Vertrekken alle voertuigen vanuit de hoofdzetel in Wilrijk?
Hans Van Roey: Nee, doorgaans vertrekken ze van bij hun thuis en krijgen iedere morgen hun instructies voor de dag via hun iPad en wij leveren het noodzakelijke materieel ter plaatse. Hun opdrachten bestaan uit drie typen: onderhoud of reparaties aan verpakkingsmachines of printers, het installeren van nieuwe toestellen en normale onderhoudsoperaties in het kadert van een ‘onderhoud en reparatie’ contract.

VM: Wat verwacht u van een partner op het vlak van vlootbeheer?
Hans Van Roey: Dat ze bereikbaar zijn en ons een portefeuille voorstellen van merken en gepaste oplossingen. Ik waardeer ook dat die partner de problemen voor ons oplost, wat het geval is voor het onderhoud dat eenmaal per jaar wordt uitgevoerd. Ik ben daarbij bijzonder blij met de app van J&T, die zeer praktisch is.

Herziening van de prioriteiten

VM: Heeft de Covid-19 crisis voor u veel zaken veranderd?
Hans Van Roey: Enorm. Er zijn bijvoorbeeld veel meer onderhouds- en reparatietaken te vervullen in de supermarkten, terwijl we anderzijds minder nieuwe toestellen te installeren hadden omdat onze klanten zich in de eerste plaats op hun essentiële taak hebben gericht en dat is de verkoop. Een andere tendens, en dat is paradoxaal, is het terug aanvaarden van verpakkingen, want dat stelt de klant gerust ten opzichte van losse verkoop. Voor ons betekent dat meer verpakkingsmachines en minder weegtoestellen. Anderzijds maken de nieuwe veiligheidsmaatregelen het werk veel gecompliceerder, vooral op administratief vlak. Het is nu bijvoorbeeld veel ingewikkelder om een nieuwe machine te installeren, want we moeten ook voorzien in een opleiding van de gebruikers.

VM: Hoe zijn de eerste weken van quarantainemaatregelen verlopen op het niveau van de vloot?
Hans Van Roey: We hadden bijzonder weinig urgenties te regelen, maar Patrick is altijd beschikbaar om ons te helpen. Uiteraard was het noodzakelijk om bepaalde onderhoudsbeurten wat op te schuiven, want we worden niet beschouwd als een prioritaire sector. We hebben tevens hier en daar een bezoek aan de technische controle moeten uitstellen, maar dat is niet zo erg.

VM: Maakt u gebruik van winterbanden?
Hans Van Roey: Jawel, maar we hebben ze eenvoudigweg wat langer moeten gebruiken dan gewoonlijk omdat de bandencentrales gesloten waren. Gelukkig hebben we niet te lijden gehad van klapbanden!

VM: En bij J&T?
Patrick Jaspers: Wij konden geen nieuwe voertuigen meer leveren vanaf 18 maart, maar gelukkig hebben we geen voertuigen moeten stil zetten. We hebben onze klanten uit de prioritaire sector zoals de gezondheidsdiensten kunnen blijven helpen om een werkplaats te vinden als dat noodzakelijk was.

Naar een voorkeur voor geconnecteerde diensten

VM: Welke lessen zijn er te trekken uit deze gezondheidscrisis? Wat zal er volgens u fundamenteel veranderen?
Hans Van Roey: Ik denk dat we ons minder zullen verplaatsen. Telewerken functioneert, videoconferenties ook, maar toch zullen de contacten op commercieel vlak terugkeren naar het niveau van vroeger. Anderzijds is alles wat het mogelijk maakt het administratief werk te verminderen welkom. Ik verwacht dat we steeds meer zullen gaan gebruik maken van geconnecteerde diensten om de vloot te beheren.
Patrick Jaspers: Ik denk eveneens dat de contacten tussen collega’s meer virtueel zullen worden, maar de contacten met de klanten zullen naar het normale niveau terugkeren.

De Digi Group in het kort

In België biedt de Digi Group drie typen van producten aan de distributiesector en de voedingsindustrie:
– weegsystemen, van de eenvoudige weegschaal in de zelfbediening tot de meer gesofistikeerde machines die bijvoorbeeld informatie over allergenen weergeven op het etiket
– geautomatiseerde verpakkingssystemen, zoals die onder meer door de slagerijen in de Colruyt en Delhaize gebruikt worden
– elektronische etiketten zoals er in de farmaceutische sector gebruikt worden

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo