Weerts Supply Chain Automotive: HR zorgt mee voor het suces van de business

Met een grote glimlach ontving HR-manager Caroline Van Wilderode de prijs van Logistics Employer of the Year 2020. Weerts Supply Chaine Automotive kreeg de prijs op basis van een ijzersterk dossier dat duidelijk maakt dat HR in de logistieke sector wel degelijk het verschil kan maken.

Weerts Supply Chain (WSC) is onderdeel uit van Weerts Group, dat behalve end-to-end-logistics ook vastgoed en een racing team bevat. Binnen WSC, dat op de markt actief is met warehousing, transport en value added logistics, is Weerts Supply Chain Automotive (WSCA) de onderneming die in Vorst de logistiek verzorgt voor de Audi-fabriek.
WSCA ontstond na de overname van Autovision, een onderneming binnen de Volkswagen Group waartoe ook Audi behoort. Dat VW midden 2017 deze verlieslatende activiteit met misgroeide bedrijfscultuur van de hand deed om een externe onderneming in huis te halen, is veelzeggend. WSCA nam niet alleen de activiteiten over, maar ook, volgens cao 32 bis, het volledige personeelsbestand. Met het personeel kwamen de bestaande loon- en arbeidsboorwaarden en de cao’s die in het verleden waren afgesloten. Dat de medewerkers onder het paritair comité 111 van de metaalsector vielen, met lonen die hoger liggen dan wat in de logistiek is afgesproken, maakte de uitdaging alleen maar groter.
Om de operatie in goede handen te leiden, werd Didier Weerts, die Deputy CEO is van Weerts Supply Chain, aangeduid als Site Director in Vorst. Caroline Van Wilderode kreeg als HR Manager de opdracht om het personeelsbeleid op de rails te zetten. “We kozen ervoor de mens centraal te zetten binnen onze logistieke activiteit door Human Resources te integreren in de business”, zo klinkt het. “De verantwoordelijkheid van HR gaat hier veel verder dan een personeelsdienst, maar acteert als een geïntegreerde Business Partner en Change Agent.”

Eerst stabiliseren, dan transformeren

Het eerste jaar focuste WSCA op het stabiliseren van de operaties in het kader van de productie van de Audi A1. Tegelijk koos de onderneming ervoor om de ondersteunende diensten – HR, maar ook andere – uit te bouwen zodat die een sterke service kunnen bieden aan de operaties, zodat die op hun beurt een kwalitatieve logistieke partner zijn voor de klant, Audi.
Toen in 2018 de autofabriek in Vorst ging overschakelen op de allereerste 100% elektrische Audi – de e-tron – betekende dat ook voor WSCA een enorme verandering. “Zowel op gebied van manpower, competenties, opslagoppervlakte en alle logistieke activiteiten konden we ons verwachten aan een explosie in complexiteit en volume. Dit was voor WSCA een enorme Change Management uitdaging: op logistiek vlak veranderden quasi alle logistieke processen en tegelijkertijd was een switch in cultuur en mindset een sine qua non. Last but not least gingen we bij de opstart van de e-tron door een periode van economische werkloosheid aangezien bij een opstart de volumes gradueel groeien.”
Opleiding krijgt bij WSCA een belangrijke plaats, niet alleen voor de operationele medewerkers, maar ook in de ondersteunende diensten. De onderneming investeert elk jaar in opleidingen ter bevordering van de soft én hard skills van al het personeel. In 2019 werden er zo 36.000 uren in opleiding gegeven in people management, verschillende software applicaties, Engels, maar bijvoorbeeld ook om medewerkers een attest te laten behalen als heftruck- of reachtruckchauffeur. De onderneming bood o.a. 110 refresh trainingen aan voor heftruck- en reachtruckchauffeurs. “Daarnaast geven we ook heel wat trainingen ‘on the job’ en starten alle nieuwe mensen binnen het bedrijf met één of twee weken ‘shadowing’, waarbij ze meewerken met een ervaren collega, binnen de operaties. Of je nu werkt als receptionist, boekhouder of arbeider, ieder medewerker dient onze operaties te hebben beleefd.”

Cultuur en mindset

De noodzakelijke verandering in cultuur en mindset kwam er onder meer door te investeren in het aansturen en coachen van de teamleaders zodat er meer respect zou zijn voor de arbeidsuren, de pauzes, de rookzones en de properheid. Daarnaast benadrukte de onderneming de vijf waarden van WSCA, ondernemerschap, passie, volharding, innovatie en team.
WSCA werkt ook aan de motivatie en het engagement van de medewerkers door voorrang te geven aan interne rekruteringen zodat medewerkers kunnen evolueren, maar ook door de ontwikkeling van de medewerkers centraal te zetten via job rotation, opleiding, en extra verantwoordelijkheden. “Daarnaast vieren we maandelijks de verjaardagen met de medewerkers en zijn er andere kleine attenties zoals Sinterklaas, nieuwjaarsdrink, een cadeaucheque voor het eindejaar, maar ook extra verlof en een premie voor mensen die niet ziek of te laat zijn op het werk.”
Ook de samenwerking met de sociale partners krijgt sinds de overname door Weerts extra aandacht, onder meer de aanstelling van een expert sociale relaties die in nauwe samenwerking met de directie te werk gaat. Zo is er een charter opgesteld rond communicatie en respect voor de sociale dialoog.

Groei

Sinds de overname steeg het inbound volume, berekend in aantal geloste vrachtwagens, met 136 %, en groeide het personeelsbestand met ongeveer een derde. WSCA kon ook een productiviteitsverbetering van maar liefst 41% op 12 maanden tijd noteren. Bij de onderneming benadrukken ze de rol die HR in dit succes heeft gespeeld, onder meer door de HR-afdeling de rol van change actor te geven en te werken met HR business partners die op het terrein aanwezig zijn.

Enthousiaste jury

De jury, die in het kader van de Transport & Logistics Awards het dossier van WSCA onder de loep nam, is heel enthousiast over de inspanningen die dit bedrijf heeft geleverd. “WSCA is erin geslaagd om de logistieke processen om te vormen en tegelijk een switch in cultuur en mindset te realiseren. De onderneming investeerde in opleiding, drong het aantal sociale conflicten terug, en krikte de productiviteit op. HR speelde in het succes van de onderneming een cruciale rol. De jury is dan ook duidelijk: dit change-traject verdient alle lof”, zo klonk het.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo