Mercedes-Benz presenteert zijn waterstofconcept

Het had de ster moeten zijn op de Daimler Trucks-stand op de IAA in Hannover: Mercedes-Benz onthulde vandaag het GenH2 Truck-prototype, de voorloper van de toekomstige brandstofcelvrachtwagens.

De Mercedes-Benz GenH2 Truck heeft als doel een emissievrije transportoplossing te bieden voor het langeafstandsvervoer. Om concurrerend te zijn, moet het dus zowel een laag laadvermogen als een groot bereik hebben. Op Actros-basis hebben de ingenieurs geënt op een systeem van twee 2 x 150 kW brandstofcellen met een accu die zorgt voor een tijdelijke toevoer van 400 kW, bijvoorbeeld tijdens de acceleratiefasen. Op het prototype leveren twee elektromotoren 2 x 230 kW continu en 2 x 330 kW maximaal vermogen bij een koppel van respectievelijk 2 x 1577 Nm en 2 x 2071 Nm. Dit alles wordt gevoed door twee speciale tanks voor vloeibare waterstof, een architectuur die het mogelijk moet maken om 25 ton laadvermogen te behouden op de toekomstige serieversie van de GenH2 Truck. Vloeibare waterstof (LH2) heeft een hogere energiedichtheid dan gasvormige waterstof en ligt dichter bij het bereik van een dieseltruck. De tanks zijn ook veel kleiner en lichter omdat de druk lager is. Er is echter nog steeds een barrière voor het gebruik van deze technologie: vultechnologieën zijn nog niet volwassen, aangezien de opslag van vloeibare waterstof bij -253 graden Celsius een aantal uitdagingen vormt in een mobiele toepassing.

De eerste tests van de GenH2 Truck in reële omstandigheden zouden in 2023 moeten beginnen, waarbij de productie nog steeds gepland is om na 2025 te beginnen.

Op kortere termijn wordt van Mercedes-Benz Trucks verwacht dat ze een eActros LongHaul-trekker op batterijen gaan introduceren. Die is ontworpen voor regelmatige ritten op planbare routes, met een streefbereik van 500 kilometer en 45 minuten voor het maximaal opladen van de batterij (tijdens de verplichte pauze voor de chauffeur). Daimler Trucks ontwikkelt hiervoor een oplaadinfrastructuur die betaalbaar is voor transportbedrijven en is van plan om in 2024 met de productie te beginnen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo