Scania V8 neemt opnieuw de leiding in de strijd om het vermogen…

Er werd gezegd dat hij dood was, onverenigbaar met de nieuwe milieunormen, maar Scania’s V8-motor blijft zichzelf steeds opnieuw uitvinden, zozeer zelfs dat hij de titel van de krachtigste productietruckmotor overneemt van zijn Zweedse concurrent: 770 pk! Maar Scania lanceert ook een nieuwe generatie geautomatiseerde versnellingsbakken die uiteindelijk de huidige Opticruise zullen vervangen.

Scania’s nieuwe DC16 V8-motorreeks omvat vier vermogensniveaus: 530, 590, 660 en 770 pk, waarbij de laatste de 730 pk aan de top van het gamma vervangt en de Volvo D16 inhaalt als krachtigste motor op de markt. Hetzelfde in termen van koppel, met 3700 Nm vergeleken met 3550 Nm voor de Zweedse concurrent. Maar het zou een vergissing zijn om deze nieuwe generatie V8’s samen te vatten als een nieuwe etappe in de strijd om het vermogen. Scania heeft de V8-aandrijving als geheel herzien om de efficiëntie te verbeteren en het brandstofverbruik te verlagen.

Aan de motorzijde heeft Scania een aantal kleine verbeteringen aangebracht die een combinatie vormen: tweetraps AdBlue-inspuiting (direct na de uitlaatrem en in de demper zelf), betere interactie tussen het motormanagementsysteem en het uitlaatgasnabehandelingssysteem, nieuwe hogedrukbrandstofpomp met actieve inlaatmeting, verhoogde compressieverhouding en maximale cilinderdruk, vermindering van de inwendige wrijvingen, dit alles in combinatie met een fijnere 5W-motorolie. Voor deze motoren kondigt Scania zowel langere onderhoudsintervallen als een aanzienlijke vermindering van het brandstofverbruik aan: tot 6% wanneer de motor wordt gecombineerd met de nieuwe G33-versnellingsbak.

Nieuwe G33-versnellingsbak

Deze versnellingsbak is dan ook de tweede grote innovatie die Scania op de IAA had kunnen presenteren en die uiteindelijk alle Opticruise versnellingsbakken zou kunnen vervangen. Het belangrijkste kenmerk is de compactheid: door het gebruik van slechts twee synchro’s (in tegenstelling tot zeven) tussen het korte en het lange bereik is de G33 korter en robuuster dan bijvoorbeeld de zeer populaire huidige GRS905. Aan de andere kant is de afstand tussen de overbrengingsverhoudingen veel groter met een echte overdrive topversnelling. Bovendien hebben de ingenieurs door het polijsten van sommige tandwielen, het gebruik van olie met een lage viscositeit en het opsluiten van het grootste deel van de olie in een ‘droog carter’ bovenop de versnellingsbak, de inwendige wrijvingen met maar liefst 50 procent verminderd, ten voordele van het brandstofverbruik. Tot slot is er een grote nieuwigheid met betrekking tot de achteruitversnelling: deze wordt bereikt door het vastzetten van de planetaire wieldrager en geeft acht verschillende versnellingen. Dit maakt het mogelijk om achetruit te rijden met snelheden tot 54 km/u (optioneel).

Het eerste model in de reeks, de G33CM, is ontworpen voor de V8 (behalve voor de 770 pk versie) en de krachtigere (500 en 540 pk) versies van de Scania DC13-motoren. Met zijn aluminium behuizing weegt hij ongeveer 60 kg minder dan de huidige versnellingsbakken en genereert hij volgens Scania 3,5 dB minder geluid.

Lees alles over Scania Belgium NV

Scania Belgium NV

video

Constructie Tafel Scania in spectaculaire groeve met topondernemers

De Groene Tafel is terug, ditmaal in een compleet andere omgeving en gefocust op het bouwsegment. We bekijken hoe deze krachtpatsers functioneren in ruwer gebied en wat De Ceuster & Co en Bouwmaterialen Delgouffe zelf te zeggen hebben over hun voertuigen. De bouwsector is allesbehalve standaard. En dat geldt ook voor de vrachtwagens die hiervoor […]

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo