CITRUS proefproject: technologie voor een veiliger wegtransport

Door in te zetten op big data, technologie en digitalisering kan vrachtvervoer veiliger, met minder oponthoud en lagere emissies gebeuren. Dat is de conclusie van het Vlaamse CITRUS proefproject (Cooperative Intelligent Transport Systems for Trucks) dat enkele jaren onderzoek en tests waarbij 100 professionele chauffeurs 4 maanden een Companion smartphoneapp testten.

De Companion app gaf hen informatie over files op de geplande route, wegenwerken maar ook advies over snelheid en routekeuze. Hij waarschuwt bovendien waar de staart van de file begint om zo filestaartbotsingen maximaal te vermijden. De informatie om tot die aanbevelingen te komen is een combinatie van geanonimiseerde gebruikersgegevens (zoals smartphonedata) en wegkantdata geregistreerd die onder andere geregistreerd wordt door verkeerslichten, detectielussen, databanken met wegenwerken en signalisatievoertuigen. Er werd ook getest hoe voertuigen en verkeerslichten met elkaar communiceren om de doorstroming te verbeteren.

Nood aan geïntegreerde app

Volgens Colruyt, dat meewerkte aan het onderzoek, werkt de app goed, maar is kan het qua gebruiksvriendelijkheid beter door de functionaliteiten te integreren in een groter geheel en is er nood aan accurate data die niet stopt aan gemeente- of gewestgrenzen. “Er is dus nood aan een geïntegreerde applicatie waarvan de basis berust op routebegeleiding voor zwaar vrachtvervoer, maar dan aangevuld met verkeersmeldingen, meldingen van wegenwerken, verkeerslichten én daar bovenop een slimme communicatie met andere weginfrastructuur,” van Regine Vaneghem, Afdelingshoofd Transport bij Colruyt Group samen.

Het intelligent aansturen van verkeerslichten op basis van real-time verkeersinfo (het groene golf-principe) werd uitvoerig getest tijdens het CITRUS-project en wees uit dat communicatie met de verkeerslichten wel degelijk ondersteunend werkt voor de chauffeur.: “We hebben dit slechts bij drie verkeerslichten getest. We hopen dit in de toekomst op een grotere schaal te doen. Idealiter voegen we daar dan ook nog de communicatie met andere verkeersinfrastructuur aan toe. Om die dan vervolgens te implementeren in onze standaardprocessen. Dat zou op lange termijn voor een interessante vooruitgang kunnen zorgen,” zegt Vaneghem.

Samenwerking tussen overheid en privé

Voor het project sloegen de Vlaamse overheid en Belgische privébedrijven de handen in elkaar. Be-Mobile (specialist inzake slimme mobiliteit) en de Vlaamse Overheid (het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en het Agentschap Wegen en Verkeer) werkten samen om (verkeers-)data te verzamelen en die vervolgens efficiënt aan te wenden. Het studiebureau Transport & Mobility Leuven (TML) leverde ondersteuning bij de monitoring en evaluatie. Colruyt Group, de Haven van Zeebrugge en Havenbedrijf Antwerpen testten de toepassingen uit. Het CITRUS-project werd gerealiseerd met Europese steun vanuit de Connecting Europe Facility.

Vlaams Minister van Mobiliteit Lydia Peeters zegt dat de resultaten een rol zullen spelen in het uitwerken van een strategische visie op lange termijn, met een slimme infrastructuur en technologie die de mobiliteit van de toekomst moeten ondersteunen. Ze heeft de opdracht gegeven aan haar administratie om samen met de projectpartners de opties bekijken voor een ruimere uitrol van de diensten die ontwikkeld werden voor het CITRUS-project.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo