DPD start DPD fresh voor levering van verse voedingswaren in België

DPD start met een nieuwe thuisleveringsdienst voor droge, verse en diepvriesvoeding in België onder de naam DPD Fresh. De van oorsprong Franse groep (La Poste) bouwde op dat vlak al ervaring op in Frankrijk met Chronofresh. Met een investering van 4 miljoen euro en 100 extra personeelsleden de komende drie jaar wil het in ons land 5.000 klanten per dag bedienen tegen 2024, zowel BtoB als BtoC.

DPD Fresh start zijn activiteiten in eerste instantie in Brussel, en breidt snel uit naar de Vlaamse rand. Tegen 2021 wordt er een netwerk van depots uitgebouwd om te leveren in alle grote Belgische steden, met een volledige dekking van het nationale grondgebied het jaar daarna. DPD investeert in zowel opslagcapaciteit en voertuigen om de temperatuurcontrole in de hele keten te garanderen. De Brusselse regio zal bediend worden vanuit het nieuwe koel- en vriesmagazijn in Zellik.

“Bij de opstart wordt er gewerkt met dedicated koelvoertuigen die in een compact gebied met veel vraag zullen leveren, maar op termijn zullen we in minder dichtbevolkte gebieden de dienstverlening verzekeren via het volledige netwerk van DPD. De bestaande voertuigen worden daarvoor uitgerust met koelboxen. Zo benutten we maximaal ons netwerk,” zegt Koen Verlaenen, General Manager van DPD Fresh. De koelboxen komen van bij het Spaanse Tempack en worden vanaf deze week getest.

Testcase Fraikin

DPD wil de ecologische voetafdruk van de dienst beperken en denkt daarom ook aan leveringen met elektrische voertuigen met koelunit. Voor een eerste testcase werkt het bedrijf samen met Fraikin, dat een MAN eTGE met elektrische koelgroep van Thermo King ter beschikking stelt. Dat voertuig was ook te zien tijdens onze Best of Van Xperience.  

“Het gaat om een test van 3 maanden die zowel DPD Fresh als ons inzichten zal geven in de mogelijkheden van het elektrisch leveren van temperatuurgecontroleerde goederen,” zegt Cyriel Vrijders, Sales Director bij Fraikin Benelux. “Het voordeel bij de bestelwagen die wij leveren, is dat er extra batterijen voorzien zijn enkel en alleen voor de elektrische koelunit, los van het accupakket van de wagen zelf. Er is dus geen invloed op het rijbereik.”

Groeipotentieel

DPD ziet in de voedingssector een stevige groeimarkt. 20% van de economie in België bestaat uit inkomsten gelinkt aan voeding, maar amper 1,5% daarvan wordt online besteld, een cijfer dat de komende jaren naar verwachting zal verdubbelen. Die cijfers zijn trouwens van voor de coronacrisis, die een stijging van het aantal online bestellingen en thuisleveringen met zich meebracht.

DPD Fresh mikt met zijn diensten op e-commerce en ook op traditionele retailers die extra willen inzetten op thuisleveringen, maar ook op lokale producenten die hun producten rechtstreeks aan de man willen brengen. Op dit moment gebeurt dat al in België met leveranciers die de Chronofresh-service gebruiken in Frankrijk.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo