Garsou-Angenot verkrijgt 2e Lean & Green ster

Het bedrijf Garsou-Angenot in Thimister is de eerste in België die zijn tweede Lean & Green ster verkrijgt, met een verdere vermindering van 14,4% van zijn CO2-uitstoot. De directeur Cedric Capelle legt uit hoe hij dit resultaat heeft bereikt.

Om zijn eerste ster te verkrijgen, had Garsou-Angenot zijn CO2-uitstoot per getransporteerde pallet met 29,9% verminderd, vergeleken met de oorspronkelijke doelstelling van 22,7%. “We hadden destijds vooral gewerkt aan het terugdringen van lege kilometers en een eco-rijmodule, maar ook aan de vulgraad van de voertuigen. We hebben ook ons wagenpark gemoderniseerd, banden met lage rolweerstand gebruikt en zonnepanelen geïnstalleerd”, legt Cedric Capelle uit.

“Maar er was nog steeds ruimte voor verbetering. Enerzijds konden we de vulgraad van de voertuigen verder verbeteren door de stromen nog beter te groeperen en door meer zendingen in het Palet System-netwerk van Astre te injecteren. In drie jaar tijd is het aantal pallets dat we niet in onze eigen voertuigen hebben vervoerd met 50% toegenomen. Daarnaast hebben we een nieuwe IT-structuur opgezet die ons in staat stelt de bewaking van de rijstijl van de chauffeurs verder te verfijnen en de kloof tussen het geplande aantal kilometers en het aantal daadwerkelijk afgelegde kilometers te verkleinen, via een geofencing-functie. We hebben ook beter gewerkt met onze vaste tractionairs, die ook hun vloot hebben vernieuwd en die we beter hebben geïntegreerd in onze planning. Vandaag de dag is het criterium van het aantal af te leggen kilometers nog meer bepalend voor de keuze van het voertuig dat een opdracht zal uitvoeren, of het nu gaat om een van onze vrachtwagens of om een tractionair. »

De nieuwe reductie van 14,4% werd dus bereikt zonder te werken aan een alternatieve brandstof. In dit opzicht blijft Cedric Capelle alert op alle ontwikkelingen: “Als we een derde ster willen krijgen, zullen we een alternatieve brandstof moeten gebruiken, maar welke? Ik denk dat waterstof die brandstof zal zijn, maar wanneer zullen we het kunnen gebruiken en waar zullen we kunnen tanken?” concludeert hij.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo