Katoen Natie wordt de Amazon van Defensie

Katoen Natie heeft vandaag het 36.200 m2 grote magazijn dat hij bouwde voor Defensie in Beringen ingehuldigd. De samenwerking tussen het Belgische leger en de Antwerpse logistieker gaat echter veel verder dan alleen een logistieke dienst in onderaanneming.

Het is de eerste keer dat Defensie, die haar strijdkrachten voortdurend moet heroriënteren op haar prioritaire taken, een deel van haar logistieke operaties uitbesteedt. Het is waarschijnlijk ook een primeur in Europa. In het kader van een in 2018 binnengehaald 12-jarig contract heeft Katoen Natie een 36.200 m2 groot magazijn voor Defensie gebouwd waarin alle persoonlijke uitrusting van het legerpersoneel, veldmateriaal (tenten, keukenuitrusting…) en de meeste reserveonderdelen die nodig zijn voor de goede werking van de vloot geleidelijk aan worden gecentraliseerd. Dat wil zeggen tussen 50.000 en 60.000 SKU, met uitzondering van wapens of munitie. Deze goederen worden momenteel opgeslagen in vier kazernes en worden geleidelijk aan overgebracht naar Beringen, waar een 40-tal medewerkers van de groep Katoen Natie verantwoordelijk zullen zijn voor de voorbereiding van de bestellingen.

Op dit punt brengen de twee partijen een revolutie teweeg in hun werkwijze, aangezien Katoen Natie haar ervaring met omnichannel-logistiek in dienst stelt van Defensie door een e-commercesite te lanceren in opdracht van het leger waarop de 25.000 Belgische soldaten hun materiaal kunnen bestellen en de leveringswijze kunnen kiezen. Katoen Natie besteedt de palletleveringen aan Corneel Geerts uit en de pakketleveringen (bijvoorbeeld aan de soldaten thuis) aan GLS. Het totale contract komt overeen met 253.000 orderlijnen per jaar en zou volgens de militaire planning het transport van 18.175 pallets en 1.711 miljoen pakketten per jaar moeten opleveren.

Vanuit een strikt logistiek oogpunt is het magazijn in Beringen klassiek, omdat de grote verscheidenheid aan artikelen (van een eenvoudige schroef tot een tankband) zich niet leent voor een hoge mate van automatisering. Het magazijn omvat een temperatuurgecontroleerde ruimte voor droge goederen en een centrale ruimte voor kleine onderdelen. Daarnaast zal Katoen Natie geleidelijk aan diensten met een hoge toegevoegde waarde ontwikkelen op de site, zoals het personaliseren van kleding of demoritten binnen de kazernes met een ‘Fit Bus’ die de nieuwe kledingcollecties aan het personeel zal presenteren.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo