Ford onthult de 100% elektrische eTransit

Ford heeft details vrijgegeven over de eTransit, de eerste 100% elektrische bestelwagen van het merk. De op de Transit 2Ton gebaseerde bestelwagen krijgt achterwielaandrijving en een 67 kWh groot vloeistofgekoeld batterijpakket onder de laadvloer, goed voor een WLTP-rijbereik van 350 km. Het is wel nog even wachten op de eTransit. Hij zal immers pas bij de Ford-dealer staan in de lente… van 2022.

Onderhuidse aanpassingen

Op visueel vlak is er weinig verschil tussen een Transit 2Ton met verbrandingsmotor en de elektrische eTransit. Er zijn wat blauwe accenten en een nieuwe grille vooraan met geïntegreerde laadopening. Ook de laadruimte is identiek aan die van een diesel-Transit, waardoor ombouwuitrustingen zonder aanpassingen overgeplaatst kunnen worden. Het laadvolume van de Transit blijft onveranderd, en het laadvermogen schommelt tussen de 1.616 kg voor de bestelwagen en 1.967 kg voor de chassis-cabine. Verschillende lengtes, hoogtes en koetswerkvormen zullen samen zorgen voor een keuze uit 25 varianten.

Onderhuids zijn er heel wat aanpassingen. De chassisstructuur werd herzien om plaats te maken voor het batterijpakket, en de eTransit is voorzien van een onafhankelijke achterwielophanging. De 198 kW (269 pk) sterke elektromotor met een koppel van 430 Nm is tegen de achteras gemonteerd. Het is de krachtigste elektromotor in zijn klasse. Een keuze uit 3 drive modes (Normal, Slippery en Eco), moeten het geheel beheersbaar houden in verschillende omstandigheden. Een modus voor extra recuperatie moet ‘one-pedal driving’ mogelijk maken.

Opladen en onderhoud

Ford voorziet verschillende mogelijkheden om de 67 kWh grote batterij op te laden. Dat kan via een standaard 220V stopcontact, maar dan loopt de laadtijd lang op. Met de geïntegreerde 11 kW AC-lader, duurt het iets meer dan 8 uur om de batterij van 0 tot 100% op te laden, ideaal voor wanneer hij ’s nachts aan een wallbox hangt. DC snelladen kan met een vermogen tot 115 kW, wat zorgt voor een 20% tot 80% lading in iets meer dan een half uur.

Ford gaat ervan uit dat de gebruikskosten van de eTransit 40 % lager liggen dan bij een gelijkwaardige dieselversie. In die kostenberekening neemt het echter de aankoopkost niet in beschouwing, want prijzen zijn er nog niet. Wel wil het merk de onderhoudskosten beperken door het onderhoudsinterval op 1 jaar met onbeperkte kilometerstand te zetten. Telematica monitort echter voortdurend de eTransit om ervoor te zorgen dat er geen gevaarlijke situaties ontstaan door technische gebreken. Het telematicasysteem is trouwens geïntegreerd in het nieuwe SYNC 4 infotainmentsysteem met 12-duim grote scherm, standaard op de eTransit.

Praktische snufjes

Eén van de vernieuwende snufjes op de eTransit is de ‘Pro Power Onboard’, waarbij er een 220V-stopcontact voorzien is in de laadruimte met een maximumcapaciteit van 2.300 Watt, ideaal om werktuigen op aan te sluiten of koeling te voorzien. De chauffeur kan trouwens instellen tot hoeveel tijd of tot welke batterijlading het stopcontact energie kan putten uit de batterij van de eTransit, maar met 2,3 kW verbruik kan je al heel wat doen gezien de 67 kWh capaciteit van de batterij.

Uit onderzoek van Ford bleek dat connectiviteit bij elektrische bestelwagens extra belangrijk is, al was het maar om laadpalen te vinden, het laden zelf in het oog te houden en de cabine te kunnen voorverwarmen aan de laadpaal om zo het rijbereik te maximaliseren. Er wordt dus heel wat mogelijk met SYNC 4 in combinatie met de FordPass Pro app, en voor grotere vloten via Ford Commercial Solutions. De vlootbeheerder kan daarnaast ook vanop afstand toezicht houden en zaken instellen als maximumsnelheden in combinatie met de verkeersbordherkenning. Andere veiligheidssnufjes als een 360° camera en automatisch remmen wanneer er tijdens het achteruit rijden een obstakel is, moet aanrijdingen aan lage snelheden en de daar bij horende downtime beperken.

2022

Op dit moment is enkel de 67 kWh batterij gepland, geen groter of kleiner exemplaar. Ford zegt dat die capaciteit ideaal is voor het grootste deel van zijn klanten, en een goed aanbod in vergelijking met zijn concurrenten. Tegen die lancering in de lente van 2022 zitten die concurrenten ongetwijfeld niet stil, maar Ford belooft in tussentijd ook te werken aan het perfectioneren van de eTransit, in samenwerking met real-life testen bij vlooteigenaars. Meer informatie, zoals de prijs, volgt korter bij de lanceringsdatum.

 

 

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo