Maes opent twee HVO-stations

Maes Energy & Mobility heeft gisteren zijn tweede HVO-station in België ingehuldigd. Het evenement vond plaats in beperkt gezelschap, maar werd toch bijgewoond door een aantal klanten van DAF Trucks Belgium die hebben gekozen voor deze milieuvriendelijke brandstof.

Samen met IDS (Q8-groep) is Maes de tweede brandstofverdeler die HVO aan de pomp aanbiedt. HVO kan zonder conversie in elke dieselmotor worden gebruikt, wordt geproduceerd uit hernieuwbare bronnen en heeft daarom een betere milieubalans dan fossiel aardgas, met 89% minder CO2-uitstoot, 30% minder deeltjes en 9% minder stikstofoxiden dan diesel.

Na Puurs opende Maes Energy & Mobility haar tweede openbare HVO-station in Londerzeel. Maes levert al HVO in bulk aan transportvloten, maar wil nu nog een stap verder gaan: “HVO aanbieden in onze tankstations is voor ons een manier om bij te dragen aan de transitie naar een fossielvrije mobiliteit en om te beantwoorden aan de vraag van onze klanten naar milieuvriendelijke brandstoffen. Met HVO zijn de grootste problemen qua vervuiling al opgelost. Dit geeft de dieselmotor een nieuwe toekomst”, zegt Dirk Maes, CEO van Maes Energy & Mobility. Een toespraak die als honing in de oren van DAF stroomt, die HVO promoot als een alternatieve oplossing voor haar klanten: Snel Logistic Solutions, Tailormade Logistics, Distrilog, Van Dievel, de gemeente Bornem, Duvel Moortgat en de industriële reinigingsspecialist Roefs hebben allemaal een deel van hun vloot op HVO draaien.

Het grootste nadeel van HVO is echter zijn prijs (ongeveer 1,8 EUR per liter), die zowel te wijten is aan de productiekosten als aan het feit dat het, in tegenstelling tot CNG en LNG, aan dezelfde accijnzen is onderworpen als diesel. Deze prijs is echter in één jaar tijd met 30% gedaald en er zijn manieren om het verschil met diesel verder te verkleinen. Zoals Dirk Maes voorstelt, zou België HVO op een begrotingsneutrale manier kunnen promoten door de terugbetalingsmethode voor professionele diesel aan te passen: “Vandaag krijgen de vervoerders een deel van de accijnzen terugbetaald. Men zou een formule kunnen uitdokteren waarbij men de teruggave voor fossiele diesel vermindert en die voor HVO opvoert. Met zo’n formule is dat voor de staat een nuloperatie maar voor het klimaat en het milieu een grote verbetering.” Als het prijsverschil niet meer 70% maar 20 of 30% zou zijn, zou de beweging ten gunste van HVO volgens Hans Van Dam (business development manager bij Maes) sterk kunnen versnellen.

blank

blank

blank

 

Lees alles over DAF Trucks België

DAF Trucks België

video

DAF showt CF Construction 6×4 en 8×4

Niettegenstaande DAF al meerdere jaren marktleider is in het trekker segment in België, zet DAF al geruime tijd sterk in om een gevestigde waarde te worden in de bouwsector. DAF heeft met de CF Construction 6×4 en 8×4 robuuste voertuigen, welke met sprekend gemak inzetbaar zijn op zwaar en geaccidenteerd terrein zoals hier in deze […]

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo