Descartes: twee derde Belgen bereid langer te wachten op pakketje tijdens feestdagen

Uit onderzoek bij 1.000 Belgische consumenten in opdracht van Descartes, marktleider op het gebied van softwareoplossingen voor supply chain en logistiek, blijkt dat 69 procent van hen het niet erg vindt als een pakket tijdens de feestdagen later wordt bezorgd. De voorwaarde is dat ze hierover tijdig worden geïnformeerd.

Inzicht in de status van de bestelling is belangrijk voor Belgen. Maar liefst 85 procent wil op ieder moment de vordering van het bestel- en bezorgproces kunnen zien. Verder blijken uit het onderzoek andere voorwaarden waaronder consumenten langer op hun pakket willen wachten. Onder andere als de bezorgkosten lager zijn (50%) of als consumenten zelf kunnen aangeven wanneer ze een bestelling willen ontvangen (45%). Voor ruim een kwart van de Belgen (27%) is een duurzame manier van bezorgen reden om langer te wachten. 7 % kan onder geen enkele voorwaarde extra geduld opbrengen.

“Het is niet gek dat consumenten op ieder moment inzicht willen in de status van hun bestelling”, vertelt Albert van Roekel, director solutions consultancy EMEA bij Descartes. “Ze hebben in de meeste gevallen al betaald voor het artikel én willen kunnen zien of het wel op tijd wordt bezorgd. Aan webwinkeliers dus de taak om dit realtime inzicht te verschaffen, zowel tijdens het bestel- als het bezorgproces. Mensen begrijpen in deze drukke tijden wel dat ze langer op een pakket moeten wachten, maar kunnen weinig begrip opbrengen als je hier niet over communiceert.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo