De onafhankelijke veiligheidsorganisatie Euro NCAP heeft 19 bestelwagens gequoteerd op de aanwezigheid van technologieën om aanrijdingen te vermijden en actieve rijhulpsystemen. Samen vertegenwoordigen de 19 modellen 98% van de bestelwagenmarkt. 14 van hen kregen een waardering, van brons tot goud, met drie uitschieters: de Ford Transit, de Mercedes Vito en de Volkswagen Transport 6.1, die goud kregen.
De systemen die opgenomen zijn in de testprocedures van Euro NCAP zijn onder andere een automatisch remsysteem (dat rekening houdt met andere voertuigen, voetgangers en fietsers), rijstrookassistentie, snelheidsassistentie en een systeem dat de gordeldracht controleert. Met de aanbevelingen wil Euro NCAP ijveren voor een standaardisatie van deze geavanceerde systemen, de aandacht van vlootbeheerders vestigen op het belang ervan en constructeurs aanzetten om duidelijk te communiceren over de veiligheidsuitrusting van bestelwagens.
De organisatie benadrukt met zijn aanbevelingen het belang van actieve veiligheidssystemen op bestelwagens omdat hun aanwezigheid op de weg toeneemt en ze jaarlijks vaak grote afstanden afleggen. Omdat ze over het algemeen groter en zwaarder zijn, kunnen aanrijdingen volgens Euro NCAP ook grotere gevolgen hebben.
De resultaten
Goud:
-Ford Transit
-Mercedes-Benz Vito
-VW Transporter
Zilver:
-Ford Transit Custom,
-Mercedes-Benz Sprinter,
-Opel Vivaro,
-Peugeot Expert
-VW Crafter
Brons:
-Citroën Jumper en Jumpy,
-FIAT Ducato
-Iveco Daily
-Peugeot Boxer
-Toyota PROACE.
Onderaan de lijst zitten de Fiat Talento, Opel Movano, Nissan NV400, Renault Master en Renault Trafic (nog niet de 2021 uitvoering), die Euro NCAP niet aanbeveelt omdat ze over te weinig active veiligheidssystemen beschikken.