Linde en Daimler Truck ontwikkelen tankproces voor waterstof

Gasproducent Linde en Daimler Trucks hebben een overeenkomst getekend om gezamenlijk de volgende generatie vloeibare waterstoftank technologie voor brandstofceltrucks te ontwikkelen. De eerste testsstaan gepland in 2023.

Daimler Trucks geeft de voorkeur aan vloeibare waterstof (LH2) in plaats van de gasvariant. “LH2 heeft een hogere energiedichtheid in verhouding tot het volume dan gasvormige waterstof. Hierdoor zijn de tanks van een brandstofceltruck op vloeibare waterstof veel kleiner en door de lagere druk ook aanzienlijk lichter. Dit resulteert in een grotere laadruimte en een hoger laadvermogen. Tegelijkertijd kan er meer waterstof worden getankt, wat de actieradius aanzienlijk vergroot”, zegt Sven Ennerst, lid van de raad van bestuur van Daimler Truck AG en verantwoordelijk voor ontwikkeling.

Bij stationaire toepassingen is opslag van cryogene vloeibare waterstof bij -253 graden Celsius al gemeengoed. Daimler Truck AG ontwikkelt met Linde de noodzakelijke tanksysteemtechnologieën om deze vloeibare waterstof bruikbaar te maken voor brandstofceltrucks. Het proces maakt gebruik van een hoger drukniveau dan de omgevingsdruk en een speciale temperatuurregeling om het verdampingseffect en ‘return gas’ (gas uit de voertuigtank dat terugstroomt naar de tank van het tankstation) tijdens het tanken te vermijden. “Bovendien vereist het proces geen complexe datacommunicatie tussen het tankstation en de truck tijdens het tanken. Al met al maakt de technologie daardoor eenvoudiger tankstation concepten mogelijk”, aldus Ennerst nog.

Het nieuwe tankproces wordt in de tweede helft van het decennium toegepast in de serieversie van de GenH2 concepttruck en zal eerst worden gevalideerd in andere prototypen. Linde en Daimler Trucks plannen het eerste tanken van een prototypetruck bij een proefstation in Duitsland in 2023.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo