Maxus eDeliver 3, overtuigende uitdager

Na eerste offensief met de elektrische EV80 en de Deliver9 diesel, lanceert Maxus nu zijn derde model in Europa, de eDeliver3. Die is opnieuw elektrisch, dit keer met de afmetingen van pakweg een Nissan e-NV200.

Het gamma van de eDeliver 3 is overzichtelijk: enerzijds een standaarduitvoering met een laadlengte van 2.180 mm en een laadvolume van 4,8 m³, anderzijds een LWB-versie met 6,3 m³, 2.770 mm. Naast een laadvermogen van meer dan een ton beschikt hij ook over een sleepvermogen tot 1,3 ton! Via de 180° openende dubbele deuren achteraan kunnen europaletten geladen worden. Ze missen echter een systeem om ze te blokkeren op 90°, waardoor het opletten geblazen is wanneer er wind staat.

Alle versies beschikken over een 90kW/122 pk sterke elektromotor met een koppel van 225 Nm, en er is keuze tussen een 35 kWh en een 53 kWh batterij. Daarmee komt de eDeliver3 tussen de 150 km (LWB 35 kWh) en 240 km (SWB 53 kWh) ver.

Vlot

Stap in de eDeliver 3 en je merkt meteen dat er vooruitgang geboekt is in vergelijking met de al wat oudere EV80. De zetels bieden voldoende steun en het dashboard is modern, al zijn de plastics eerder aan de harde kant. Zowat alle knoppen zitten verwerkt in het 7-duim aanraakscherm met Android Auto-compatibiliteit. De mogelijkheden om het aandrijfgeheel te monitoren zijn summier. Verder is de standaarduitrusting van de Maxus eDeliver 3 compleet, met zetelverwarming, een USB-poort, airco, en cruise control.

Kies met de draaiknop voor de transmissie de D-stand en vanaf de eerste meters weet de eDeliver3 te overtuigen. Zijn motor is vlot, hij stuurt direct en toont zich bijzonder wendbaar. Dankzij het instant koppel herneemt hij vlot, maar hebben zijn ‘Wanli’ banden het op nat wegdek soms moeite om het vermogen aan de grond te krijgen.

Tesla

Er is keuze uit twee rijmodi (normaal of eco) en drie energierecuperatiemodi, waarbij de hoogste bijna ‘one pedal-driving’ mogelijk maakt. Op de snelweg toont de eDeliver 3 zich even vlot tot de begrensde topsnelheid van 120 km/u, al is de geluidsisolatie dan voor verbetering vatbaar.

Wat het aandrijfgeheel betreft, voel je dat de Chinese constructeur heel wat ervaring in huis heeft. Het Lithium-ion batterijpakket wordt geleverd door het Chinese CATL, dat ook Tesla voorziet van batterijcellen. Terwijl hij op papier 230 km ver komt in de gemengde WLTP-cyclus, zien we zonder al te veel moeite getallen van 250 km en meer op de boordcomputer van de LWB met grote batterij. Opladen kan via een 220V stopcontact, een 7,2 kW wallbox, of via een snellader, waarbij 80% geladen kan worden in 45 minuten (de laatste 20% duren traditiegetrouw langer).

De catalogusprijs van de goedkoopste Maxus eDeliver 3 bedraagt net geen € 32.000 excl. BTW. Daarmee krijgt hij onder andere concurrentie van de elektrische bestelwagens van de PSA-groep, maar de directe leverbaarheid speelt in het voordeel van de Chinese uitdager.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo