Lichte bedrijfsvoertuigen steeds populairder

De verkoop van bestelwagens boomt de laatste jaren. Door ons wijzigende consumptiegedrag zijn lichte bedrijfsvoertuigen vandaag meer dan ooit de hoeksteen van onze economie. Het aantal lichte bedrijfsvoertuigen in het totale Belgische wagenpark steeg van 400.000 in het jaar 2000 naar 800.000 in 2020. Dat blijkt uit cijfers van Febiac.

De coronapandemie heeft de besteleconomie tot het nieuwe normaal opgetild. Thuislevering is steeds vaker en voor meer mensen doodgewoon. Bestelwagens ontpoppen zich tot ijverige werkbijen die de individuele pakjes en de inhoud van de winkelkar snel tot op de bestemming brengen. Maar de stijging van de LCV-inschrijvingen tekenden zich al lang voor de pandemie af. De inschrijvingen van nieuwe bestelwagens kenden de voorbije jaren een opmerkelijke toename: van 60.000 in 2015 tot meer dan 80.000 in 2019. In het coronajaar 2020 zag een aantal bedrijven zich genoodzaakt om investeringen uit te stellen, wat zorgde voor een daling van het aantal inschrijvingen.

800.000 LCV’s in België!

De forse toename in de verkoop van deze voertuigen de voorbije jaren, krijgt ook zijn weerspiegeling in het voertuigpark. Dat voertuigpark is het totaal van alle voertuigen, oud en nieuw, dat in ons land rondrijdt. Tussen 2000 en 2020 is dat aantal meer dan verdubbeld: van net geen 400.000 tot meer dan 800.000 eenheden.

Diesel blijft populairste keuze

Van dit totaal van 829.416 lichte bedrijfsvoertuigen wordt 91,2% aangedreven door een dieselmotor. In de nieuwmarkt ligt dat percentage nog iets hoger: 93,1. De dieselmotor blijft een uiterst geschikte oplossing om ook bij zwaardere en beladen voertuigen een minimaal brandstofverbruik te behouden. 990 klanten kozen in 2020 voor een aardgasuitvoering, terwijl ook 446 nieuwe elektrische bestelwagens in het verkeer werden gebracht.

 

 

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo