Elke dag 1.644 m² extra magazijnruimte bij in België

In 2020 kwam er in België naar schatting zo’n 600.000 vierkante meter aan nieuwe magazijnen bij. En opvallend: de magazijnen worden steeds groter, gesofisticeerder en diverser. En stilaan dreigen ook de huurprijzen voor het eerst in jaren omhoog te gaan. De reden? Ook tijdens deze coronacrisis blijft de vraag naar opslagruimte bijzonder groot en zal die door de groeiende e-commerce nog toenemen. Dat alles blijkt uit een marktanalyse van vastgoedgroep Ceusters.

Meer dan 3 miljoen vierkante meter, zoveel is er tussen 2013 en 2019 aan nieuwe logistieke magazijnen – groter dan 40.000 vierkante meter – gebouwd, 1.174 vierkante meter per dag. In 2020 was dat 1.644 vierkante meter per dag. Ook in 2021 en 2022 staat er al zo’n 400.000 vierkante meter nieuwe magazijnen in ons land in de pijplijn. Dat er steeds meer vraag is naar zo’n opslagplaatsen, is een direct gevolg van de coronacrisis en het feit dat we met z’n allen veel meer online bestellen. Winkels en bedrijven zijn verplicht om meer strategische voorraden aan te leggen. In ons land is ook nog veel ruimte om te ontwikkelen. Vooral richting Limburg en Luik, die goedkoper zijn dan Antwerpen of Oost-Vlaanderen.

Groter, gesofisticeerder en diverser

Er kwamen niet alleen meer distributiecentra bij, ze werden ook groter, gesofisticeerder en diverser. De zogenaamde ‘mega-distributiecentra’ of ‘super-magazijnen’. Concreet kwamen er sinds 2013 zo’n 41 van die super-magazijnen waarvan het overgrote deel is gebouwd in Vlaanderen. Een goed voorbeeld daarvan is de logistieke hub van Heylen Warehouses van 150.000 vierkante meter op een terrein in de Gentse haven. Van die grootorde staan er nog een 7-tal in de pijplijn.

Vooral de haven van Antwerpen en Oost-Vlaanderen – met de haven van Gent – doen het goed. Zowat de helft van alle magazijnen werd in deze provincies gebouwd. Enkele kwamen op de grens met Vlaams-Brabant. Vorig jaar werd ook voor het eerst ooit meer dan 2 miljoen vierkante meter magazijnen in gebruik genomen, zo’n 8 procent meer dan in 2018. En alles ziet er naar uit dat de take-up dit jaar het record zal evenaren of zelfs verbreken.

Lage leegstand

De gevolgen van die hausse op de markt van magazijnen zijn ondertussen duidelijk te zien. Vandaag staat amper één procent van alle magazijnen in België leeg. Dat is een historische leegstandsgraad en daarmee is België zelfs koploper van Europa. De direct beschikbare ruimte wordt in recordtijd verhuurd.

“Voor alle markten is er een acuut tekort aan beschikbare ruimte. Daardoor beginnen de prijzen – die toch jaar en dag op zelfde niveau bleven – licht te stijgen. Vandaag is de gemiddelde huurprijs 43 euro per vierkante meter, in 2018 en 2017 was dit respectievelijk 42 en 41 euro. Maar opvallender was dat de hoogste huur in ons land steeg tot 55 euro per vierkante meter in Brussel, dat is ongezien,” aldus Christophe Wuyts, Head of Industrial Agency bij Ceusters.

Centrale ligging in Europa

Volgens Ceusters zal België de komende jaren een sleutelrol innemen voor de logistiek in Europa, onder meer door de ligging. Bovendien liggen de huurprijzen in Nederland gemiddeld 20 % hoger en zijn ook de grondprijzen enorm gestegen. Zo kan België zich positioneren als kostenefficiënt alternatief.

Tot slot zal ook de Brexit volgens de vastgoedexperten voor een versnelling zorgen op onze markt. Wanneer het Verenigd Koninkrijk een externe markt wordt, willen bedrijven een locatie binnen de eengemaakte Europese markt. België is interessant als toegangspoort, onder meer door de aanwezigheid van de Europese instellingen. Dat zal onze markt een extra boost geven, luidt het.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo