Nieuwe strategie voor Groupe Renault

Groupe Renault heeft zijn ‘Renaulution’ plan voorgesteld, dat de strategie van de groep moet verschuiven van ‘volume’ naar ‘value. Tegen 2023 stelt de groep vooral financiële objectieven zoals een betere marge. Tegen 2025 plant het een productoffensief dat de winstgevendheid moet verhogen. Na 2025 richt Groupe Renault zijn businessmodel vooral op technologie, energie en mobiliteit. Het plan geldt voor alle merken binnen de groep: Renault, Dacia-Lada en sportwagenmerk Alpine, dat 100% elektrisch moet worden.

Specifiek voor het merk Renault wordt de strategie ‘La nouvelle vague’ genoemd, met een focus op innovatie en hernieuwbare energie. Tegen 2025 wil het merk de lead nemen in elektrificatie met een ‘Electro Pole’ in Noord-Frankrijk, de grootste EV fabriek van de groep wereldwijd, en een joint-venture uitbouwen rond waterstof. Daarnaast wil het de ‘groenste’ productmix in Europa hebben dankzij meer dan de helft van de nieuw gelanceerde voertuigen 100% elektrisch aan te bieden, bovenop 35% hybride modellen.

Technologie en hergebruik

Wat technologie betreft zal Renault gebruikmaken van de “Software République”, een open ecosysteem voor software, data, cyberbeveiliging en micro-elektronica. Dat zal het Renault-gamma geconnecteerde diensten bieden. In 2022 introduceert Renault My Link, een nieuw infotainmentsysteem met Google geïntegreerd. Renault wordt de eerste constructeur die Googlediensten naar voertuigen voor de massamarkt brengt.

Verder zal Renault proberen de consumptiecyclus te doorbreken en waarde te genereren tot aan het einde van de levenscyclus van de voertuigen, dankzij zijn Re-Factory in Flins (Frankrijk). De fabriek zal meer dan 100.000 tweedehandswagens per jaar herwerken, lichte bedrijfsvoertuigen op diesel herbestemmen en omzetten naar biogas en pure EV. Renault ziet een duidelijk voordeel bij het tweede leven en het einde van de levenscyclus van batterijen. De controle over deze delen van de waardeketen heeft het potentieel om nieuwe businesscases en waarde te genereren voor het merk.

 

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo