Nieuwe MAN TGX klaart extra zware klus

MAN heeft de eerste demotrekker voor zwaar transport van de nieuwe Truck Generation door W. Mayer GmbH & Co. KG laten testen. Tijdens zijn eerste rit vervoerde de TGX 41.640 een lading van maar liefst 233 ton.

Midden januari werd voor de eerste keer een trekker van de nieuwe MAN Truck Generation met 4 assen gebruikt. Hij vormde samen met twee andere voertuigen een konvooi dat een buislaslijn van Lebach, in de Duitse deelstaat Saarland, naar de haven van Saarlouis moest vervoeren, waar ze op een schip zou worden geladen.

W. Mayer GmbH & Co. KG uit Zweibrücken kreeg de opdracht toevertrouwd en zette vijf MAN-trekkers in. Naast de TGX 41.680 van het bedrijf kreeg ook het demonstratie-voertuig van MAN met zijn 640 pk sterke D38-motor de kans om zich te bewijzen als leider in de trek-duwcombinatie. Het trok een 20-assige dieplader met pendelassen, dat een onderdeel van 233 ton vervoerde en ook nog eens achteraan geduwd werd door een vrachtwagen van de vorige generatie, eveneens met 640 pk-motor. De trek-duwcombinatie was ruim 7,3 meter hoog, 5,3 meter breed, in totaal 51,4 meter lang en had een totaalgewicht van 374 ton.
Rainer Beyer, verantwoordelijke voor speciale voertuigen bij MAN Truck & Bus Duitsland, geeft ons de details. “Experts kennen de aandrijving van de vorige TGX-trekkers voor zwaar transport: een 15,2-litermotor met 640 pk en een koppel van 3.000 Nm, een versterkte aandrijfas met een afschuifmoment van 36.000 Nm, achterassen van 16 ton en een ZF TCHD (Torque Converter Heavy Duty) met een MAN TipMatic 12-trapstransmissie en omvormerschakelkoppeling 440. We hebben een conversiefactor van 1:1,58, wat resulteert in een lostrekkoppel van 4.740 Nm. Na de hydrodynamische opstart wordt de omvormer vergrendeld bij 1.200 t/min en wordt het proces voortgezet met de droge koppeling. Dat klinkt allemaal bekend. Nieuw aan dit voertuig zijn de hele bediening, de recent geconfigureerde software en de Heavy Duty-programmering.” De Intarder 3 van wel 630 kW en de Turbo EVB-motorrem van 600 kW staan garant voor de remprestaties. Om de aandrijflijn te beschermen is het gecombineerde remvermogen echter beperkt tot 980 kW.
Na een rit van bijna vijf uur leverde de MAN zijn lading veilig af aan de zuidkade van Saarlouis. In de haven vatte Christian Lahm, technisch manager bij W. Mayer, de situatie tevreden samen: “De nieuwe MAN heeft het er goed van afgebracht. We waren al onder de indruk van zijn voorgangers met een V10 en V8; het chassis en de aandrijf-technologie passen uitstekend bij de MAN. Ooit gaan we onze voertuigen moeten vervangen en dan heeft het nieuwe model met zijn D38-motor alvast een goede indruk gemaakt.”

10.01.2021. FOTO: BJOERN KRAY IVERSEN, Tel. 0160 982 64077, MAN, Schwertransport. Hafen, Saarlouis

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo