Volkswagen Commercial Vehicles mengt zich in de efficiëntie van pakjesvervoer

Om zich van de concurrentie te onderscheiden, kan een fabrikant van lichte bedrijfsvoertuigen zich niet langer uitsluitend baseren op de prestaties van zijn voertuigen of op de prijs ervan. Dit wordt aangetoond door Volkswagen Commercial Vehicles, dat in samenwerking met de Duitse koeriersdienst Hermes innovatieve systemen ontwikkelt om de distributie van pakketten efficiënter te maken.

Hermes en Volkswagen Commercial Vehicles organiseerden een wedstrijd waaraan 180 kandidaten deelnamen. Een van de twee geselecteerde projecten was dat van de Duitse start-up Viscopic. Voorlopig gaat het alleen om een proefproject in Beieren, waarbij gebruik wordt gemaakt van Viscopic-routeplanningssoftware op basis van het principe van kunstmatige intelligentie. Het systeem is in staat de beste volgorde te bepalen voor het laden van de colli, afhankelijk van hun bestemming en de te volgen route. “Eerst verdelen we de massa pakketten in kleine batches. Elke batch gaat in een mandje dat in de Crafter wordt geladen,” legt Felix Meißgeier, CEO van Viscopic, uit. “De sleutel is de volgorde waarin ze worden geladen, volgens de leveringsvolgorde die op elke route is bepaald.”

Het systeem gebruikt de GPS-coördinaten van het voertuig en de chauffeur ziet op een app en op zijn infotainmentscherm in welke mand het volgende pakket ligt dat hij moet afleveren. Dit betekent dat hij veel minder tijd verliest met het zoeken naar het juiste pakket wanneer hij op zijn bestemming aankomt. Dit is energie die hij nu volledig aan zijn rijden kan besteden.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo