ACT International zet in op de fusie van Antwerpen en Zeebrugge

Na een enigszins turbulent maar relatief goed jaar in 2020 zit ACT International weer op schema. Het jaar 2021 belooft een goed jaar te worden, met een aantal projecten in de pijplijn, waaronder de fusie van de havens van Antwerpen en Zeebrugge.

ACT International is gevestigd in de haven van Antwerpen en is gespecialiseerd in het vervoer van containers (ADR en niet-ADR) tussen de havens van Antwerpen, Zeebrugge en Rotterdam en de Benelux-landen, Duitsland, Frankrijk en Spanje. Het bedrijf heeft 225 mensen in dienst, onder wie 200 chauffeurs, en heeft een omzet behaald van meer dan 29 miljoen euro in 2020.

“Zoals elk bedrijf heeft ACT de gevolgen van het coronavirus gevoeld,” legt Niels Franck, Planner/Dispatcher, uit. “Met name tijdens de eerste golf, toen niet-essentiële bedrijven moesten sluiten, zagen wij een ernstige daling van het aantal opdrachten. Maar zodra de winkels weer open gingen, werd de situatie snel weer normaal. Uiteindelijk is de verkoop in 2020 licht gedaald ten opzichte van 2019, wat gezien de omstandigheden nog steeds een goed resultaat is”, zegt hij.

Voor 2021 verwacht de onderneming een verdere groei. N. Franck: “Eind 2020 kenden we een sterke stijging en ook in deze eerste maanden van 2021 neemt het volume toe. Wij verwachten dat deze tendens zich het hele jaar zal voortzetten. Ook wat het volume betreft, koesteren wij hoge verwachtingen van de samenvoeging van de havens van Antwerpen en Zeebrugge. Om met deze nieuwe situatie rekening te houden, onderzoeken wij de mogelijkheid om een vast team van chauffeurs naar Zeebrugge te sturen. ”

Van 65.000 tot 151.000 m2

Maar de plannen voor 2021 houden daar niet op, zoals N. Franck uitlegt: “Vorig jaar hebben we een bestelling geplaatst voor een aantal nieuwe voertuigen, waardoor ons wagenpark eind maart op 225 trekkers en 252 containerchassis zal staan. Alle vrachtwagens zullen dan aan de Euro 6-norm voldoen. In januari hebben we ook een verbintenis gekregen van de Haven van Antwerpen om onze concessie aan de Bellestraat uit te breiden van 65.000 m2 tot 151.000 m2, waarvan 41.000 m2 overdekt. Het ligt in de bedoeling een fumigatiegebied van 10.000 m2 en een parkeerterrein voor opslag op korte en lange termijn te bouwen. Later dit jaar worden wij ook ‘Natie’, waarna wij op ons overdekte terrein lange en korte termijn opslag willen gaan aanbieden, alsmede op- en overslag.”

Er zijn ook plannen voor een modal shift. “We voeren momenteel een studie uit over de bestaande spoorlijn. We willen het vernieuwen en uitbreiden om een intra-haven shuttle te beginnen. Met deze shuttle willen wij op de zeekades opereren en lege en volle containers binnenbrengen/vervoeren. Dit moet ons in staat stellen de lege kilometers te beperken en de wachttijden op sommige van de grotere kades drastisch te verminderen. Dit betekent in elk geval kostenbesparingen en een grotere efficiëntie,” aldus Franck.

Volledigheidshalve zij vermeld dat ACT sinds januari de officiële distributeur is van Ozgül containerchassis voor de Benelux.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo