Cabotage: België stelt beroep in bij het Europees Hof van Justitie

De cabotagehervorming is een van de pijlers van het mobiliteitspakket dat in 2020 werd goedgekeurd, maar de Belgische wegvervoerders aanvaarden nog steeds niet de invoering van een afkoelingsperiode (‘cooling-off’) die tegen hun belangen ingaat. De FOD Buitenlandse Zaken heeft dan ook een beroep tot nietigverklaring van deze maatregel ingesteld bij het Europese Hof van Justitie, of beter gezegd, België sluit zich aan op een beroep dat reeds is ingesteld door…. Malta.

Het is dus de federale staat die, op uitdrukkelijk verzoek van de drie gewesten, een beroep tot nietigverklaring dat reeds door de Maltese autoriteiten is ingesteld, zal ondersteunen. “Dit is een grote overwinning voor de UPTR”, verklaart Michael Reul, secretaris-generaal van de beroepsfederatie. “Wij waren de enigen die dit soort beroep bij het Hof van Justitie hebben ingesteld, maar als brancheorganisatie heeft het bijna geen kans van slagen omdat wij niet kunnen bewijzen dat wij er zelf schade van zullen ondervinden”.

Het beroep, dat afkomstig is uit één (of meer) lidstaat (lidstaten), heeft dus meer kans van slagen, ook al is het niet schorsend. Wat er ook gebeurt, de nieuwe cabotageregels zullen dus op 21 februari 2022 in werking treden. “Als een vervoerder een boete heeft gekregen volgens de nieuwe regels en er niet voor heeft gekozen de boete onmiddellijk te betalen, en als het beroep gegrond wordt verklaard, dan kan die vervoerder de boete aanvechten bij de rechter,” zei Reul. Dat zijn een hoop ‘alsen’…

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo