Controleactie ladingzekering: bijna 1 vrachtwagen op 3 moet ter plaatse herladen

Ook al is dit soort controleactie gericht op meer “verdachte” vrachtwagens, het cijfer is zorgwekkend: op dinsdag 16 maart 2021 hebben vijf Limburgse politiezones en de Federale Wegpolitie Limburg, samen met de Vlaamse inspectiedienst (Vlabel), het vrachtverkeer gecontroleerd op ladingzekering. De controle ging door te Diepenbeek en bijna 1 vrachtwagen op 3 moest ter plaatse herladen.

De politiediensten gingen onder andere na of de lading goed geladen en vastgemaakt was. Ook keek men na of de gecontroleerde vrachtwagens technisch in orde waren en of de gebruikte middelen om de lading te zekeren voldoende sterk en kwalitatief in orde waren. Van de 26 vrachtwagens die aan een grondige controle onderworpen werden, moesten er 7 aan de kant blijven, wegens te gevaarlijk om verder te rijden. De opdrachtgevers of verladers werden ter plaatse geroepen om de vastgestelde problemen te verhelpen voordat de vrachtwagens hun weg vervolgden.
In totaal werden 36 overtredingen vastgesteld. Bij 4 vrachtwagens was er zelfs van geen enkele beveiliging sprake. In 16 gevallen waren de gebruikte middelen of de positie van de lading onvoldoende veilig. In 10 gevallen was de methode van zekeren niet goed genoeg om een stabiele lading te verzekeren en in 4 gevallen was het voertuig niet uitgerust voor het veilig vervoeren van de geladen goederen. Daarnaast werden nog 2 vaststellingen gedaan voor andere vervoersinbreuken.

“Ladingzekering speelt nog altijd een belangrijke rol bij verkeersongevallen met vrachtwagens. Ladingverliezen, vrachtwagens in schaar, gekantelde vrachtwagens, … zijn meestal het gevolg van een slechte ladingzekering. Net dit soort incidenten zorgt voor enorme verkeershinder en verliestijden”, zegt David Punie, provinciaal verantwoordelijke voor het expertennetwerk ladingzekering. “Bij acties zoals vandaag proberen we de chauffeurs te sensibiliseren rond het belang van ladingzekering. De processen-verbaal worden opgemaakt ten laste van de werkgever, opdrachtgever of verlader”, vervolgt David.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo