Renault LCV Show: meer over de nieuwe Kangoo Van

Renault heeft tijdens zijn LCV Show livestream meer details gegeven over zijn nieuwe strategie en producten. Zo bevestigde het dat de 100% elektrische Kangoo Van E-Tech later dit jaar op de markt komt met een 44 kWh batterij, en dat alle LCV-activiteiten van de Renault-groep voortaan onder het merk Renault zullen vallen. De Renault Express, een ‘basic’ bestelwagen van Kangoo-formaat, zal dus de plaats innemen van de Dacia Dokker.

In juni komt de nieuwe Renault Kangoo op de markt, en dat in twee lengtes. Er zijn benzine- en dieselmotorisaties verkrijgbaar, waarover het merk eerder al communiceerde, maar Renault geeft nu ook meer details over de 100% elektrische versie die voortaan door het leven gaat als E-Tech Electrique. Die komt later dit jaar op de markt met een 75 kW sterke elektrische motor die 245 Nm koppel levert. Hij wordt gevoed door een 44 kWh grote lithium-ionbatterij die moet zorgen voor een rijbereik van ongeveer 265 km (WLTP). Er zijn verschillende laadmogelijkheden (22 kW AC, 11 kW driefasig, 7,4 kW enkelfasig of gewoon aan een 220 V stopcontact), waaronder 75 kW snelladen waarbij 80% geladen kan worden in 42 minuten (150 km in 30 minuten).

Praktisch

De Kangoo Van biedt (los van de motorversie) een aantal praktische snufjes:

  • De Open Sesame zijdelingse schuifdeur zonder middenstijl, waardoor de breedste zijdelingse toegang op de markt ontstaat: 1.446 millimeter
  • Easy Inside Rack: een rek tegen het dak binnen in de laadruimt om lange voorwerpen te vervoeren (tot 2,5m in de lange versie)
  • Een digitale achteruitkijkspiegel die ook in de gesloten versie een zicht biedt op achteropkomend verkeer
  • Het handschoenkastje in de vorm van een lade, waar bijvoorbeeld een werfhelm in past
  • Een ‘Smart Docking Station’ voor de integratie van de smartphone in het dashboard

 

Tijdens de presentatie werden er ook ombouwmogelijkheden getoond die de ‘Open Sesame’ schuifdeur extra gebruiksnut geven, zoals een pivoterende oplossing van Sortimo die een zijdelingse toegang biedt tot een materiaalrek.

Waterstof

Tijdens zijn LCV Show bevestigde Renault ook nog eens zijn toewijding aan de ontwikkeling van waterstofmobiliteit. Zo komt er een waterstofversie van de nieuwe Kangoo en van de Master. Renault vertelde erbij dat het met deze versies tegemoet wil komen aan zij die meer rijbereik zoeken dan de puur elektrische versies van deze voertuigen. De brandstofcel die elektriciteit produceert op basis van waterstof vervangt op die manier een plug-in hybride of range extender met verbrandingsmotor overbodig… eens er een waterstofnet is natuurlijk.

Wat de transitie naar elektrische bestelwagens en waterstof betreft, wil Renault ook een servicepartner worden en een adviserende rol gaan spelen voor zijn klanten.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo