Stellantis: eind dit jaar LCV’s op waterstof!

Stellantis ontwikkelt op dit moment waterstofaangedreven uitvoeringen van zijn middelgrote bestelwagens die al vanaf eind dit jaar aan klanten geleverd zullen worden. Daarmee worden Peugeot, Citroën en Opel de eerste merken die naast elektrische bestelwagens ook voertuigen op waterstof commercieel aanbieden.

Stellantis gaat voor een vanuit technisch oogpunt interessante oplossing: de voertuigen krijgen in de ‘motorruimte’ een relatief kleine brandstofcel die ontwikkeld werd in samenwerking met Symbio en elektriciteit opwekt op basis van waterstofgas. Die produceert levert 45 kW aan een elektromotor die de voorwielen aandrijft en functioneert daarbij aan zijn optimale rendement. Wanneer de vermogensvraag groter is dan 45 kW, levert een 10.5 kWh grote (kleine) lithium-ion batterij extra vermogen aan de motor. Die batterij, die ook gebruikt wordt in de plug-in hybride voertuigen van de groep, kan ook energie recupereren, bijvoorbeeld wanneer er geremd wordt. De volledige techniek wordt ondergebracht in het bestaande platform van de Peugeot Expert, Citroën Jumpy en Opel Vivaro, zonder daarbij laadruimte op te offeren. De tanks zitten onder de laadvloer, waar bij de elektrische versie van deze voertuigen de batterij een plaats krijgt.

3 minuten tanken, 400 km rijden

Met zijn waterstofreserve van 4,4 kg, opgeslagen aan een druk van 700 bar in drie tanks gemaakt door Faurecia, en de 10.5 kWh aan elektriciteit in de batterij, kunnen de voertuigen meer dan 400 km afleggen volgens de WLTP-cyclus. Wanneer de waterstoftanks leeg zijn, kan er met de oplaadbare batterij nog ongeveer 50 km afgelegd worden in puur elektrische modus. De waterstoftanks terug vullen, neemt amper 3 minuten in beslag, een groot verschil met het opladen van een batterij, zeker wanneer die een autonomie van 400 km moet leveren.

De enige vraagtekens zijn de prijs – een punt waarover Stellantis nog niet communiceerde – en de waterstofinfrastructuur die op dit moment zo goed als onbestaande is. Maar aan dat laatste punt wordt hard gewerkt, ook door middel van overheidssteun door de EU, die in waterstof één van de pijlers van de zero emissie industrie ziet.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo