Tijdswinst dankzij geautomatiseerd laden en lossen

Hoewel laden en lossen van vrachtwagens over het algemeen nog manueel gebeurt, kan automatisering heel wat tijdswinst opleveren. Dat is wat het OptiCharge-project van VIL wil bewijzen.

Het manueel laden en lossen van vrachtwagens kan zorgen voor vertragingen, fouten, schade en ongevallen. Omdat het arbeidsintensief is, kost het ook nog eens veel geld. Samen met Universiteit Antwerpen en 13 bedrijven ging VIL op zoek naar manieren om het manuele werk zoveel mogelijk te vervangen door automatisering, zowel bij de verladers als bij de vervoerders. Dat kan de duurtijd van het proces terugbrengen van 45 minuten naar 10 minuten.

Verschillende systemen

VIL deed een marktstudie naar laad- en losoplossingen die de logistieke keten verder kunnen automatiseren. De systemen kunnen opgedeeld worden in drie types: Automated Guided Vehicle of AGV-based systemen (industriële robots die zich zelfstandig kunnen voortbewegen), One-shot-based systemen die een volledige lading in één keer in en uit de trailer kunnen laden/lossen en Semi-automatische systemen, waarbij de menselijke interactie niet volledig weggelaten kan worden (vooral interessant bij goederen met een moeilijkere morfologie).

Uit de studie blijkt dat elke technologie zijn voor-en nadelen heeft en dat verschillende types lading en de bedrijfsspecifieke context de praktische haalbaarheid mee bepaalt. Maar volgens VIL bestaat er voor elk type lading en magazijn een automatiseringsoplossing.

Geslaagde business case

Het OptiCharge project werkte een succesvolle business case uit bij chocoladefabrikant Barry Callebaut, met daaraan gekoppeld een Proof of Concept. Via een one-shot-based skatesysteem werden 26 pallets in 10 minuten automatisch gelost zonder enige hapering of schade. Dit levert een duidelijke tijdswinst op ten opzichte van de 45 minuten die het manueel lossen momenteel in beslag neemt.

Bedrijven die deelnamen aan het project: Atlas Copco Airpower, Barry Callebaut, Blue Projects, Group GTS, H.Essers, Ontex, Scania, Spadel, Stelrad Radiator Group, Tenneco, Vario Food Group, Volvo en Yusen Logistics (Benelux).

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo