VW Commercial Vehicles: 2020, groeiplannen & nieuwe voertuigen

Op zijn jaarlijkse persconferentie heeft Volkswagen heeft Volkswagen Commercial Vehicles zijn strategie aangekondigd voor een stevige groei op middellange termijn. Zo komt er een nieuwe divisie voor mobiliteitsdiensten en autonoom rijden. Daarnaast heeft het merk zijn cijfers voor 2020 bekendgemaakt en de eerste schetsen getoond van de toekomstige Amarok, die door Ford gebouwd zal worden.

Volkswagen Commercial Vehicles neemt binnen de VW-groep de voortrekkersrol op zich bij de ontwikkeling van autonoom rijden. Het doet dit in samenwerking met Argo AI en denkt in 2025 autonome systemen in gebruik te hebben. Ook nieuwe mobiliteitsdiensten (MaaS: Mobility as a Service en TaaS: Transport as a Service) worden door VWCV in hoog tempo ontwikkeld. Als voorbeeld van een toekomstig TaaS-aanbod presenteerde CEO Carsten Intra de start-up Cito, dat deze zomer met zijn dienstverlening zal beginnen. Cito is een digitaal B2B-platform voor koeriersdiensten. Volkswagen Commercial Vehicles verwacht dat de divisie Mobiliteit op middellange termijn goed zal zijn voor een aanzienlijk deel van onze omzet en opbrengst.

Verlies in 2020

Investeringen in de toekomst, waaronder de ontwikkeling van nieuwe producten, elektrificatie en de nieuwe diensten, hebben hun impact op de cijfers. In 2020 ging het om investeringen van om en bij het miljard euro. Daarnaast leverde het merk in 2020 24,4% minder auto’s door de pandemie, waardoor de omzet met 18% daalde tot 9,4 miljard euro, en moest het ook nog eens 340 miljoen aan boetes betalen omdat het de Europese CO2-beperkingen niet haalde. Dat alles leidde tot een verlies voor 2020 van 454 miljoen euro (tegen 510 miljoen euro winst in 2019). Een programma voor interne efficiëntie zorgde wel voor een interne winstverbetering van 600 miljoen, dus de cijfers hadden erger kunnen zijn.

Nieuwe voertuigen

2020 was het jaar van de nieuwe Caddy, maar binnen enkele weken toont het merk ook de nieuwe Multivan, die er ook komt als plug-in hybrid. De huidige T6.1 blijft echter in productie. Volgend jaar volgt ook de elektrische ID.Buzz in personenwagen- en bestelwagenuitvoering. De samenwerking met Ford levert in 2022 ook de nieuwe Amarok op, waarvan de eerste schetsen werden getoond.

In 2021 verwacht Volkswagen Commercial Vehicles 400.000 voertuigen te leveren, een stuk meer dan in 2021, maar door de stevige investeringen verwacht Carsten Intra toch een negatief resultaat voor dit jaar. Er wordt duidelijk gemikt op middellange termijn.

 

 

 

 

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo