Het voorspellen van het koopgedrag van consumenten wordt steeds moeilijker. We kunnen een weloverwogen inschatting maken, maar we weten niet echt wat de toekomst in petto heeft voor de modesector en zijn intralogistieke processen.
De recente gebeurtenissen hebben het belang van online bestellingen binnen de omnichannel-mix extra in de kijker gezet, maar weet iemand van ons echt hoe sterk e-commerce zal blijven groeien en aan welk tempo? En hoe zit het met de toekomst van de groothandel en de conventionele ‘stenen’ winkels? We weten dat deze zullen veranderen, maar niet op welke manier en aan welk tempo. Daarnaast worden ook modebedrijven geconfronteerd met de uitdagingen van steeds veeleisender serviceniveaus en de stijgende arbeidskosten en -schaarste. Niemand is immuun voor deze realiteit.
Een sleutelelement voor succes is een robuuste, flexibele maar vooral efficiënte toeleveringsketen. Hiervoor is een sterke en ervaren intralogistieke automatiseringspartner nodig. Een partner die het bedrijf en de zakelijke behoeften begrijpt en een volledige service kan bieden, van het eerste advies tot en met de blijvende ondersteunings- en onderhoudspakketten om aan de specifieke behoeften van het bedrijf te voldoen.
TGW helpt bedrijven met intralogisitieke oplossingen speciaal ontworpen voor multichannel- en omnichannelomgevingen. De kern van deze oplossing is FlashPick®, een orderafhandelingssysteem dat elke combinatie van orderprofielen, kanalen en merken kan verwerken met dezelfde hoge prestaties. Wat er ook gebeurt, het distributienetwerk kan het effectief en efficiënt afhandelen. Dat is wat TGW bedoelt met ‘het onvoorspelbare beheersen”.
Eén enkele oplossingen voor omnichannelbehoeften
FlashPick® is de perfecte oplossing voor huidige en toekomstige uitdagingen. Het is een slimme goods-to-person-orderafhandelingssysteem (GTP) voor single-piece-picking. FlashPick® is gebaseerd op een shuttlesysteem voor geautomatiseerde opslag en ontvangst (AS/RS) van ladingdragers, gecombineerd met een krachtig één-op-één pickwerkstation, waar een persoon of robot het orderpicken uitvoert. Het proces is heel eenvoudig voor de picker: het systeem presenteert één SKU-container om te picken en één ordercontainer om te vullen. Na het pickproces keren de SKU-containers terug naar het systeem, terwijl ordercontainers naar het verzendgebied kunnen worden gerouteerd.
FlashPick® heeft een aantal voordelen: het is een in eigen huis ontwikkeld modulair en flexibel systeem dat vandaag op meerdere klantensites draait. Het is vooraf ontworpen, ontwikkeld, gecontroleerd en gesimuleerd zodat de mechanische, elektrische en softwareblokken bestaande modules zijn. Elke module is uitgerust met een PickCenter One -werkstation. Dit is het snelste en meest nauwkeurige pickstation in zijn soort. Aan een regulier tempo kan FlashPick® tot 600 orderlijnen per uur verwerken.
Als extra stap kan de TGW Rovolution, een geautomatiseerde pickrobot, samen met het systeem worden gebruikt.
Eén oplossing voor elk distributiemodel
FlashPick® vormt de kern van een aantal zeer flexibele intralogistieke oplossingen die TGW momenteel in Europa aan het bouwen is.
In Tilburg (Nederland) bouwt TGW voor stichd een sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum dat in november 2022 gereed zal zijn. De omnichannel-oplossing van TGW is tegelijkertijd krachtig en zeer flexibel en verkort de doorlooptijden. Het stelt stichd, een dochteronderneming van de Puma Group en gespecialiseerd in bodywear, beenmode en badkleding, in staat zijn klanten een nog hoger serviceniveau aan te bieden. Het FlashPick®-systeem kan de verschillende verkoopkanalen – e-commerce, groothandel en retail – met gelijke efficiëntie bedienen. Het systeem omvat een shuttle-magazijn van 5 gangen en 20 niveaus, 6 PickCenter One-werkstations en 2 PickCenter Rovolution-robotsystemen. De TGW Warehouse Software zorgt voor de aansturing van alle processen. Vier kilometer KingDrive® -conveyorsystemen garanderen een energiezuinig transport.
Voor werkkledingspecialist DASSY voegt TGW FlashPick® toe aan het bestaande fulfilmentcentrum in Brugge. Met deze uitbreiding legt DASSY de basis voor de geplande groei in de komende jaren. De sterk geautomatiseerde oplossing zou in de zomer van 2021 live gaan. Kortere doorlooptijden maken snellere leveringen en/of latere orderacceptaties mogelijk, waardoor de processen een blijvend aan snelheid winnen. Bij de goederenontvangst opent een TGW-robot alle inkomende dozen voor ze op rekken worden geplaatst. Vervolgens worden de dozen opgeslagen in een Stingray-shuttlesysteem van drie gangen met een capaciteit van meer dan 50.000 opslaglocaties. Van daaruit bereiken de bestellingen de PickCenter-One-werkstations en van daaruit het verzendgebied.