Het initiatief maakt deel uit van zowel het covid-herstelplan als de Green Deal: België en de vier gewesten hebben een publiek-private samenwerkingsovereenkomst (PPP) gesloten met de maritieme operator Evergreen voor de bouw van een Hyperloop-verbinding tussen het Suezkanaal en de haven van Antwerpen.
Het project (met de codenaam Project9401) klinkt als een enorme onderneming, maar België heeft besloten de koe bij de horens te vatten nadat het Suezkanaal werd geblokkeerd door een Evergreen-containerschip. Volgens onze informatie is een groot deel van het tracé van de toekomstige verbinding al vastgesteld door de deskundigen van de FOD Mobiliteit en Vervoer die wat vrije tijd hadden. België zal nu onderhandelingen beginnen met landen die een halte op hun grondgebied wensen, wat de business case nog aantrekkelijker zou maken. Op Belgisch grondgebied zal de Hyperloop-verbinding in elk van de vier gewesten moeten stoppen om het institutionele evenwicht te respecteren.
Daarnaast is er op 1 april nog andere “verrassende” informatie verschenen in de wereld van vervoer en logistiek… En als er een echte tussen zit, is de redactie van TRANSPORTMEDIA bereid haar mea culpa te doen.
H.Essers koopt zes drones die containers door de lucht kunnen vervoeren, rechtstreeks naar de klant
Dat is natuurlijk nog niet het geval, maar deze post op LinkedIn laat de Limburgse logistieke dienstverlener vooral toe de kijker te gidsen naar een overzicht van alle innovaties die het de voorbije maanden daadwerkelijk heeft doorgevoerd.
Dacia Trucks zal een vrachtwagen aanbieden voor 50.000 euro
De ‘scoop’ komt van onze Duitse collega Eurotransport. Maar nu de Renault-groep aankondigt dat Dacia stopt met de verkoop van lichte bedrijfsvoertuigen…
DAF lanceert CF cabriolet
Het mooie lenteweer is terug!
Banksy heeft de Nedcargo vrachtwagens getagd!
Slechte verrassing voor Nedcargo, wiens drie vrachtwagens in Engeland zijn voorzien van ‘anti-vrachtwagen’ berichten. Na onderzoek blijkt dat het het werk is van de beroemde kunstenaar Banksy. Het verhaal zegt niet of het werk zichzelf morgen zal vernietigen.