Cellcentric produceert eerste brandstofcellen in 2025

Cellcentric, de joint venture van Daimler Truck AG en Volvo Group, zal in 2025 van start gaan met industriële activiteiten in een nog aan te kondigen fabriek. De door Cellcentric ontwikkelde brandstofcellen zullen als basis dienen voor toekomstige vrachtwagens op waterstof van beide constructeurs, die op alle andere gebieden volwaardige concurrenten zullen blijven.

Bij de officiële lancering van Cellcentric vandaag is weinig concrete informatie vrijgegeven. Martin Daum (CEO van Daimler Truck AG) en Martin Lundstedt (CEO van Volvo Group) herhaalden hun respectieve streven naar wegvervoer met nulemissie en hun overtuiging dat dit doel alleen kan worden bereikt door een combinatie van verschillende soorten alternatieve aandrijving, waaronder batterij- en brandstofcelvrachtwagens. De twee partners denken dat accu-aangedreven vrachtwagens zullen worden gebruikt voor middelgrote tonnage en korte afstanden, terwijl waterstof zal worden gebruikt voor grotere tonnage en langere afstanden.

Daum en Lundstedt wezen ook op de rol die Europa te spelen heeft bij de opbouw van een netwerk van oplaadpunten (naar verwachting 300 stations in 2025 en 1.000 in 2030) en bij de invoering van maatregelen om de toekomstige waterstoftrucks betaalbaar te maken. Volgens hen kunnen hiertoe stimulansen voor de aankoop van CO2-neutrale vrachtwagens en een vorm van energiebelasting op basis van energie- en koolstofgehalte behoren.

Maar wat zal er tussen nu en 2025 gebeuren? Op dit moment werken de 300 ingenieurs van Cellcentric aan hun plan voor massaproductie. Volgend jaar zal Cellcentric bekendmaken waar de fabriek zal worden gebouwd. Intussen zal de voorserieproductie in de buurt van Stuttgart worden uitgevoerd. Daimler Truck AG en Volvo Group verwachten in 2024 te kunnen beginnen met real-world tests.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo