Gaussin lanceert een ‘zero emissie’-platform voor wegtransport

De kleine Franse fabrikant Gaussin introduceert wat hij noemt het “skateboard”, een zwaar chassis met een elektrische of brandstofcelaandrijving dat door elke constructeur of carrosseriebouwer als basis kan worden gebruikt.

De skateboardbasis maakt de bouw van een trekker of verachtwagen van 18 tot 44 ton mogelijk. Het bevat alle onderdelen en systemen die nodig zijn om een vrachtwagen te laten rijden: een ultralicht chassis ontwikkeld door Magna (Gaussin beweert dat het 400 kg minder weegt dan een traditioneel chassis), assen, remmen en ophanging, elektrische motor, waterstoftanks, brandstofcellen en aandrijvingen.
Er worden twee versies voorgesteld (trekker en vrachtwagen) met een bereik van 800 km en een bijtanktijd van minder dan 20 minuten. De batterijaangedreven versie biedt een actieradius van 400 km, maar het belangrijkste kenmerk is dat de batterijen kunnen worden verwisseld, wat een primeur zou zijn in de truckwereld. Een batterijverwisseling zou slechts drie minuten in beslag nemen.

Een open platform

Op deze basis kan een constructeur zijn eigen cabine toevoegen, maar ook zijn eigen software en diverse apparatuur gebruiken. Alles is gedaan om deze interventies te standaardiseren. De productie van het skateboard zal gedecentraliseerd zijn, op basis van aan partners verleende licenties. “Voor het eerst in de wereld van de zware vrachtwagens creëert Gaussin een polyvalent platform dat een uiterst snelle time-to-market mogelijk maakt. De oplossing zal hen in staat stellen kostbare tijd te besparen bij de projectontwikkeling, terwijl de vrachtwagenmarkt volop in evolutie is en innovatie meer dan ooit een belangrijke differentiatiefactor is”, verklaart Jean-Claude Bailly, Managing Director Truck & Bus Division van Gaussin.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo