[INTERVIEW] GLS test elektrische ‘driewieler’ in Brussel

Sinds februari test GLS een driewielig elektrisch bestelwagentje om pakjes te bezorgen in het centrum van Brussel. Dit is, voor zover wij weten, het eerste elektrische voertuig dat GLS in België gebruikt.

Tot nu toe waren de initiatieven van GLS Belgium in het kader van het GLS ThinkGreen-plan vooral gericht op de milieuprestaties van de depots. Het gebruik van een elektrisch voertuig is dus een noviteit, en GLS denkt duidelijk buiten de gebaande paden met de driewielige Musoshi Pop-Up. Het als ‘driewieler met motor’ ingeschreven voertuig heeft een actieradius tot 155 km en een laadvermogen van 400 kg op 1,5 m3. Zijn grote voordeel is dat hij loodrecht kan worden geparkeerd, wat ideaal is in een stadscentrum. In de praktijk maakt het voertuig rondritten vanuit het administratieve hoofdkwartier van GLS in Drogenbos, waar het ’s nachts wordt opgeladen. Over een paar maanden zal GLS een ander, groter model uit het Musoshi gamma testen.

“Als de resultaten zijn zoals verwacht, zal GLS Belgium deze voertuigen op regelmatige basis in zijn vloot integreren”, verklaart Luc De Schrijver, Managing Director van GLS Belux. Maar hoe zal GLS, die uitsluitend onderaannemers gebruikt, hen ertoe aanzetten elektrische voertuigen aan te schaffen? “GLS Belgium is begonnen met de nodige studies en analyses om een programma op te stellen dat ons in staat moet stellen om met onze activiteiten een CO2-uitstoot van nul te produceren. Een van deze analyses betreft de berekening van de “Total Cost of Ownership”. Afhankelijk van de resultaten zullen wij besluiten al dan niet financieel in te grijpen. Het staat echter vast dat we deze TCO zullen berekenen op basis van een aankoopprijs die verkregen wordt via raamovereenkomsten waarover GLS rechtstreeks met de fabrikanten zal onderhandelen”, antwoordt Luc De Schrijver. “Een ander essentieel element in een elektrificatiestrategie is de oplaadinfrastructuur. Ook hier bestudeert GLS de technische mogelijkheden om de juiste oplossingen te bieden. Er is een groot verschil tussen het opladen van één voertuig via de stroomvoorziening thuis en het opladen van honderden voertuigen in hetzelfde tijdsbestek”.

Aanvankelijk was het GLS Belgium die in het Musoshi prototype investeerde.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo