Met het project OptiPlan heeft VIL nagegaan wat de mogelijkheden zijn om de planning voor het laden en lossen te optimaliseren door realtime data te integreren in een dynamisch slotboekingssysteem. De reacties van de deelnemers zijn bijzonder enthousiast: voor de transporteurs als voor de verladers en retailers is het een win-win-win.
Op die manier wou VIL het aantal wachturen en extra gereden kilometers beperken en tegelijkertijd ook de vlotte en efficiënte doorstroming van vrachten bij distributiecentra en magazijnen realiseren. De applicatie die bij OptiPlan ontwikkeld en uitgetest werd, gebruikt realtime data uit bv. de GPS-systemen in de verschillende vrachtwagens om ETA’s (‘Estimated Time of Arrivals’) te berekenen. Met deze realtime data kunnen vroegtijdig onhaalbaarheden en opportuniteiten gedetecteerd worden. Slots van vrachtwagens die te vroeg of te laat zullen aankomen, worden dynamisch aangepast. Dit kan zowel door ‘swaps’ – slots die onderling gewisseld worden – maar ook door het verschuiven van een afspraak naar een slot dat nog niet is ingenomen.
Nick Vercruysse, Transport Manager bij Lux Logistics, reageert enthousiast: “Door het dynamisch opvolgen en bijsturen van de slotplanning, worden nodeloze wachttijden vermeden. Daardoor kunnen we niet alleen onze vrachtwagens en chauffeurs optimaal inzetten, het vermijdt ook onnodige stress bij onze chauffeurs en kantoormedewerkers.” Hetzelfde geldt voor de verladers, zoals Johan Goossens, Head of Department Central Inventories bij Colruyt Group, aangeeft: “De verdeler of retailer heeft dan weer meer zekerheid dat de goederen op de afgesproken dag worden gelost en/of geladen, waardoor hun betrouwbaarheid naar klanten toe wordt versterkt. Bij een statische planning en zonder volledige integratie van de plannings- en opvolgingssystemen van alle betrokken partijen, ontstaan er langere wachtrijen met vrachtwagens. Het dynamisch aanpassen van de planning op basis van de dagdagelijkse realiteit reduceert niet alleen deze wachtrijen maar doet tevens de veiligheid in en rond de sites toenemen. Daarnaast elimineert ze onnodige stress bij de chauffeurs en onze logistieke medewerkers.”
De toepassing lijkt te voldoen aan de behoeften van de gebruikers, maar zal ze op de markt worden gebracht? “Niet door ons, want dat is niet onze bedrijfsdoelstelling”, legt Dirk De Vylder uit, die dit project leidde. “In de groep bedrijven die aan het project hebben deelgenomen, bestaat de wens om verder te gaan, maar het is geen non-profitorganisatie zoals VIL die dat kan doen”.
Misschien zal Solvice, het bedrijf dat de software heeft ontwikkeld de kans grijpen?