Waberer’s verloor 25% van zijn vloot om weer winst te maken

2020 is het jaar van alle herstructureringen geweest bij de Hongaarse transporteur Waberer’s, ooit de grootste in Europa. De vloot is met een kwart gekrompen, net als het aantal werknemers, maar 2020 eindigt met een terugkeer naar winstgevendheid.

Het was de vloot voor internationaal vervoer die onder druk stond op de resultaten van Waberer’s, dus daar waren de herstructureringsplannen op gericht. Waberer’s moest zijn vloot inkrimpen van 4.094 vrachtwagens tot 3.021, van 5.507 actieve chauffeurs tot 3.984 en van 7.657 tot 7.000 werknemers om in 2020 weer winstgevend te zijn. De laatste kwartaalcijfers lieten dat al zien, maar de jaarbalans bevestigt het: de EBIT staat weer in het groen na een rampzalig 2019. De EBITDA daarentegen daalt met 5,3%, maar dit is een logisch gevolg van de daling van de omzet (-18,2%). Wat de kosten betreft, meldt Waberer’s dat de lonen met nog eens 8% zijn gestegen.

In 2020 is een aantal sleutelposities in andere handen overgegaan. Externe bestuurders, die de belangrijkste aandeelhouders vertegenwoordigen, hebben hun posities afgestaan aan Hongaren. Dit is het geval voor Robert Alexander Ziegler, die op 23 maart 2020 als CEO werd vervangen door Erdélyi Barna, en voor de Belg Olivier Van Houtte, die tot februari 2021 de belangrijkste architect was van de herstructurering van de divisie “internationaal vervoer”. Deze verantwoordelijkheid is onlangs toevertrouwd aan Zsolt Barna.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo