Warsco verkoopt en verhuurt tijdelijke huisvesting zoals werf- en sanitaire units tot units voor mobiele woningen, kantoren en klaslokalen. Het in Genk gevestigde bedrijf had nog nooit een vrachtwagen van Scania gebruikt. Daar komt vanaf nu verandering in met de komst van een R500 B8x2.
“Tijdelijke huisvestingsunits worden steeds beter geïsoleerd en ook steeds zwaarder. Daardoor worden onze vrachtwagens ook steeds zwaarder op de proef gesteld. De zeven kraanwagens die we in ons park hadden, begonnen hun beperkingen te tonen, waardoor we op zoek gingen naar een nieuwe oplossing. Scania wist ons daarbij perfect te bieden wat we zochten: stevigheid, veiligheid en comfort,” zegt Marc Warson, die het bedrijf leidt.
De R500 die Warsco kocht bij Buga Limburg, is uitgerust met een laag chassis en aan 90 ton-meter Palfinger PK92002 kraan. Die kan 3.75 ton heffen over een afstand van 17.8 meter, wat specifieke eisen stelt aan het chassis. “Het chassis van een Scania is bijzonder stevig, waardoor er zelfs bij een zware kraan als deze geen risico is voor doorbuiging. Bovendien is Scania één van de weinige vrachtwagenmerken die een configuratie kan leveren met twee 10-ton voorassen die ook nog eens luchtgeveerd zijn. Dat maakt dat onze R500 binnen de wettelijke normen bijzonder zwaar werk aankan”, aldus Warson.
De manier waarop het voertuig is geconfigureerd, toont het aanpassingsvermogen van de Scania-teams. “Adaptive Cruise Control in combinatie met een hydraulische retarder is voor ons een must. Dat betekent wel dat een enkele steunpoot vooraan geen optie was, omdat die de werking van de afstandsradar zou belemmeren. Scania stelde daarom twee steunpoten voor die uit elk van de chassisbalken komen en zo uit de weg van de radar zitten. Het zorgt er ook voor dat de stabiliteit tijdens het gebruik van de kraan maximaal is”, aldus Warson nog.