[INTERVIEW] “Alternatieve aandrijfsystemen zullen het bedrijfsmodel van LKW Walter niet veranderen”

LKW Walter kondigt ambitieuze doelstellingen aan voor de vermindering van de CO2-uitstoot. Maar hoe zal een verlader die uitsluitend afhankelijk is van onderaannemers (LKW Walter noemt ze “transportpartners”) omgaan met de geleidelijke overschakeling op alternatieve aandrijving? We vroegen het aan Bernhard Haidacher, hoofd SHEQ bij LKW Walter, in de marge van een virtuele conferentie die door het Oostenrijkse bedrijf was georganiseerd.

LKW Walter meldt dramatische verminderingen in lege kilometers, maar hoe verminder je de uitstoot van de wegcomponent?

B. Haidacher: Wij werken samen met onze vervoerspartners om hun CO2-impact te verminderen. Zo willen we bijvoorbeeld dat ze tegen 2024 geen voertuigen gebruiken die niet aan de Euro 6-norm voldoen. Wij gebruiken ook HVO, vooral in Zweden, en wij hebben momenteel 35 LNG-voertuigen op de weg. Maar de meest doeltreffende hefboom is intermodaliteit: gecombineerd vervoer bespaart 40 tot 70% CO2, terwijl alternatieve aandrijving slechts 10 (LNG) tot 25% (HVO) bespaart.

Hoe krijg je je transportpartners zover dat ze in dit soort voertuigen investeren?

B. Haidacher: De partner en de klant moeten ‘groen’ denken, maar dat is niet genoeg. Alle schakels in de toeleveringsketen moeten het met elkaar eens zijn, zodat de kostencomponent klopt. In het geval van LNG hebben wij de LNG-partner contracten op langere termijn kunnen aanbieden, doorgaans drie tot vijf jaar, wat hun meer zekerheid geeft. De rest van wat we kunnen doen hangt af van het land en de stimulansen die er zijn. Dit gezegd zijnde, is LNG een huidige trend, maar totdat we BioLNG onder bevredigende omstandigheden vinden, zal het verschil in CO2 klein blijven in vergelijking met diesel.

Zou de komst van elektrische vrachtwagens LKW Walter ertoe kunnen aanzetten om zelf in een vloot vrachtwagens te investeren?

B. Haidacher: Nee. LKW Walter is opgericht met een business model dat werkt, en we zijn niet van plan om het te veranderen. Wij zullen onze intermodale verbindingen blijven uitbreiden, onze opleggers vollediger vullen en onze transportpartners steunen die in deze emissievrije voertuigen investeren.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo