Featured Video Play Icon

[VIDEO] Nieuwe DAF XF / XG doet Super Space Cab vergeten!

Het is allemaal een kwestie van timing: door in 2021 voor het eerst sinds 1987 een volledig nieuwe cabine te presenteren, is DAF de eerste fabrikant die een (iets) langere cabine kan presenteren. Binnenin maakt dit het verschil op het vlak van ruimte en comfort. Je zou bijna vergeten dat de Space Cab nu XG heet en de Super Space cabine XG+.

Er is reikhalzend uitgekeken naar de presentatie door DAF Trucks van een gloednieuwe cabine voor het langeafstandsvervoer: niet alleen neemt deze cabine een model over dat al sinds 1987 legendarisch is (en nog steeds zeer gewaardeerd wordt door chauffeurs), maar de Nederlandse constructeur maakt ook als eerste gebruik van de mogelijkheden die de nieuwe Europese verordening voor vrachtwagengewichten en -maten biedt.

Ter herinnering: de nieuwe Europese verordening staat toe dat de cabines van vrachtwagens naar voren worden verlengd, zolang het voertuig dezelfde manoeuvres (en met name dezelfde draaicirkel) kan uitvoeren als de huidige vrachtwagens. In de regels wordt dus niet gespecificeerd hoeveel cabines mogen worden verlengd, maar worden alleen meetbare resultaten vastgesteld die moeten worden bereikt. De doelstellingen zijn drieledig: ruimte bieden aan nieuwe vormen van alternatieve aandrijving, nieuwe passieve veiligheidssystemen en het directe gezichtsveld vanuit de bestuurdersstoel verbeteren.

Directe en indirecte visie

De nieuwe XF maakt optimaal gebruik van deze derde pijler van de nieuwe Europese regelgeving: de cabine is vooraan 16 centimeter langer, heeft zeer vloeiende lijnen en heeft geen ingewikkelde spoilers nodig om een uitstekende luchtpenetratie te bereiken. Het andere in het oog springende kenmerk is een gebogen voorruit die over de zijkant van het voertuig uitsteekt en een 33 procent groter oppervlak heeft. De A-stijlen zijn ook veel dunner en de dorpel van de zijruiten is lager.

Door helemaal opnieuw te beginnen konden de ingenieurs van DAF ook enkele elementen anders plaatsen, zodat de vloerdrempel 75 mm lager is. Het dashboard is ook lager geplaatst. Al deze elementen samen geven de bestuurder een veel bredere hoek van direct zicht dan in de huidige XF.

Voor indirect zicht past DAF het principe van camera’s in plaats van traditionele spiegels toe op deze nieuwe cabine (maar dit is een optie). Deze camera’s trekken zich elektrisch terug. Het DAF Digital Vision System komt ook het brandstofverbruik ten goede, maar dat geldt ook voor de traditionele spiegels: die bestaan uit twee delen om de luchtweerstand te verminderen. Visueel volgen de XF, XG en XG+ hetzelfde principe als hun voorgangers: de koplampen zijn geïsoleerd bij de XF en verbonden door een metalen strip bij de XG en XG+.

Record binnenvolume

De verlenging van de cabine en de verlaging van de carrosserielijn komen ook de binnenruimte ten goede. Neem de basis XF (met hoog dak): die heeft een stahoogte van 190 cm boven de 175 mm hoge motortunnel. Dit is de typische vloot trekker.

Voor wie meer ruimte wil, is de vroegere ruimtecabine een op zichzelf staand model geworden: de DAF XG. In vergelijking met de XF is de cabine 12,5 cm hoger en 33 cm verder naar achteren geplaatst. Dit geeft een vrije hoogte van 202 cm en een 50 mm hoge mini-motortunnel, maar nog steeds met drie toegangstreden.

De top van het gamma wordt XG+ genoemd en profiteert van een verhoogd dak dat de stahoogte op 215 cm + 50 mm brengt, en nog steeds met drie instaptreden. Dit is een kleine prestatie die moet worden benadrukt. Het interieurvolume van de XG+ cabine bedraagt nu 12,5 kubieke meter, 14% meer dan dat van de huidige Super Space Cab, die al een referentie was in het langeafstandsvervoer.

De drie modellen verschillen ook wat hun kooien betreft. Het onderste bed is nog steeds 222 cm lang, maar alleen de XG en XG+ hebben een 80 cm breed matras. Als optie is er ook het DAF Relax Bed, dat elektrisch wordt bediend en het bed zelfs in een ligstoel kan veranderen. De chauffeur kan gemakkelijk gebruik maken van het centraal geplaatste bedieningspaneel, dat hem zelfs in staat stelt de omgeving van de truck in de gaten te houden als hij is uitgerust met de DAF Corner Eye en DAF Digital Vision System camera’s, via de verticale schermen voor de A-stijlen.

Ook de bestuurderscabine is op een aantal punten gewijzigd: de bestuurder heeft twee draaibare stoelen (optioneel, en alleen op de XG en XG+) en een volledig digitaal dashboard: er is een centraal 12-inch scherm voor rijgerelateerde functies en een secundair aanraakscherm voor navigatie en infotainment- en comfortfuncties. Alle rijgerelateerde functies kunnen worden bediend zonder uw handen van het stuur te halen.

Verbeterde motoren

De Paccar MX11- en MX13-motoren hebben dezelfde vermogensniveaus als de huidige XF-reeks, maar leveren nu tussen 50 en 100 Nm maximumkoppel bij lagere toerentallen (vanaf 900 tpm). Dit is te danken aan een nieuwe turbocompressor, cilinderkop en cilinderblok die een hogere inspuitdruk ondersteunen. Dankzij de nieuwe motoren, een nieuwe achteras en een betere luchtpenetratiecoëfficiënt (die 60% bijdraagt), belooft DAF een brandstofbesparing van… 10%! De overgang naar de nieuwe generatie betekent echter dat de handgeschakelde versnellingsbak niet langer beschikbaar is.

Ook de geautomatiseerde TraXon-versnellingsbak evolueert met een automatische selectie van de beste startversnelling en verbeterde voorspellingsfuncties. Ten slotte zijn de olieverversingsintervallen verlengd tot één jaar of 200.000 kilometer. De motoroliën zijn uiteraard volledig synthetisch.

Wat alternatieve aandrijving betreft, zullen we nog wat langer moeten wachten. Verrassend is de vermelding van vloeibaar aardgas onder de mogelijkheden. Dit zou een primeur zijn voor DAF, en met een wielbasis van 4000 mm zou de reeks records kunnen breken.

Een BEV-versie, die zich nog in het prototypestadium bevindt, zou ook ooit op de markt moeten komen, maar DAF kondigt ook een waterstofversie aan, zonder in dit stadium te zeggen hoe deze brandstof van de toekomst zal worden gebruikt (via een brandstofcel of rechtstreeks in een verbrandingsmotor). Op korte termijn zal de productie van de XF/XG eind 2021 beginnen in de versies 4×2 trekker en 4×2 drager. De andere silhouetten volgen in 2022. Tegen die tijd hopen we de nieuwkomer van dichtbij te hebben kunnen zien en aanraken, om te zien of de goede indrukken die we van het scherm hebben gekregen ook in de praktijk worden bevestigd.

Beperkte gewichtstoename

Met een langer chassis en cabine zou men gevreesd hebben voor een zeker verlies aan laadvermogen. Volgens DAF is dat (bijna) niet het geval: de nieuwe XF zou zelfs 150 tot 200 kg lichter zijn dan zijn voorganger (6912 kg in de meest gebruikelijke 4×2-uitvoering), de XG zou evenveel wegen als een huidige XF Space Cab (maar met een tot 4000 mm verlengde wielbasis) en alleen de XG+ zou iets zwaarder zijn dan een Super Space Cab van de huidige generatie

Moet in het echt bevestigd worden

Al deze nieuwigheden werden digitaal gepresenteerd, omdat DAF door anti-covidale maatregelen geen klassieke perspresentatie kon organiseren. Toch denken we dat we geen groot risico nemen door aan te kondigen dat deze nieuwe DAF-cabine een mijlpaal zal zijn. De zeven jaar ontwikkelingstijd zijn goed besteed.

Niet alles kon echter in één keer worden veranderd. Het staat dan ook vast dat DAF snel enkele technische verfijningen aan de nieuwe hoge serie zal toevoegen die nu nog ontbreken: de elektronische parkeerrem, bijvoorbeeld, zal pas begin volgend jaar worden ingevoerd.

Lees alles over DAF Trucks België

DAF Trucks België

video

Bekijk de volledige uitzending – Transport & VAN.TV 62 (Kanaal Z)

Transport & VAN.TV presentatrice Virginie Claes gaat op bezoek bij Paccar Parts Europe in Eindhoven om de vijftigste verjaardag te vieren. Verder nog in deze uitzending:  Een unieke inkijk in de Truck Trading Group Samen Sterk bij DHL Express De goede relatie tussen Mercedes-Benz Trucks en 4D Trans De elektrische transitie door de ogen van […]

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo