Eindelijk Europees kader voor tolheffing vrachtwagens!

Na 4 jaar onderhandelen is er een nieuw akkoord over de toekomst van de Europese tolregels voor vrachtwagens. In de toekomst zullen EU-landen de hoogte van tol afhankelijk maken van CO2-uitstoot van de vrachtwagen. Dat betekent dat het systeem van vaste vignetten, zoals in Nederland en Luxemburg, zal verdwijnen.

Opvallend in de nieuwe regels is de verplichting voor landen om in het tolbedrag ook de luchtvervuiling mee te nemen. Niet alleen anticipeert Europa hiermee duidelijk op de komst van de nieuwe Euro 7 norm, landen zoals Frankrijk worden in de toekomst verplicht om de toltarieven te variëren, daar waar landen zoals België en Duitsland dit op vandaag al doen.

De uitstoot-afhankelijke tol zou kansen kunnen bieden voor de doorbraak van zero-emissievoertuigen, die qua prijs competitief zouden kunnen worden tegenover dieseltrucks. Er moet wel nog een kader komen dat de CO2-uitstoot van trucks objectief vastlegt.

TLV wil langetermijnvisie

Transport en Logistiek Vlaanderen vraagt alvast een dialoog met de gewesten om hun positie te kennen omtrent de nieuwe regels, en om erna via overleg tot realistische tolevolutie te komen. TLV wil hoe dan ook tolkosten die op lange termijn voorspelbaar zijn om investeringszekerheid te bieden aan de transporteur. De Vlaamse federatie is ervan overtuigd dat transporteurs zullen moeten blijven investeren in dieseltrucks. Zo zullen ze nog meerdere jaren de properste voertuigen van deze categorie kunnen aankopen.

Tot slot is TLV ontgoocheld dat de nieuwe regels geen verplichting voorzien om de inkomsten uit tolheffingen ook daadwerkelijk maximaal te investeren in kwalitatieve wegen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo