Fuel for the Future – Aflevering 3: Elektrische voertuigen zijn bij uitstek geschikt voor stedelijke gebieden [Advertorial]

Rijden vrachtwagens en bussen straks op waterstof, aardgas, of elektriciteit? Eén ding staat vast: duurzame technologieën zullen de transportsector ingrijpend veranderen. Fuel for the Future geeft een helder overzicht van alternatieve brandstoftypes en hun kostprijs, klimaatimpact en operationele mogelijkheden.

Aflevering 3: batterij-elektrisch

Hoe werkt het?

Batterijen werken door het uitwisselen van elektronen. Als basis bestaat de batterij uit een positieve pool en een negatieve pool, gescheiden door een soort isolator. Om de stroom te geleiden is er aan de positieve pool een aluminiumplaat aangebracht en aan de negatieve pool een koperen plaat.

Per cel levert de batterij een spanning van 2,15 tot 3,75 volt. Bedrijfsvoertuigen verwachten een veel hogere spanning: tussen de 400 en 4.000 volt. Hiervoor dienen verschillende cellen gekoppeld te worden, waarbij de prestaties van het geheel afhankelijk zijn van de prestaties van het zwakste element.

Het aantal maal dat de batterij kan worden ontladen en geladen noemt men het aantal laadcycli. Als de capaciteit van de batterij gedaald is tot 80%, dan is de batterij einde leven. Voor de huidige batterijen ligt het aantal cycli tussen de 500 en 2.500.

De huidige batterijen bevatten voornamelijk lithium en kobalt als actieve metalen. Kobalt is één van de zeldzame materialen die een beperking vormen op de ruime uitrol van batterijtechnologie in de toekomst.

Wat is de kostprijs?

Een elektrische truck kost €250.000 voor zover die in serie geproduceerd kan worden. De meest moderne Li-ion technologie kost momenteel 160€/kwh, met een potentieel van 100€/kwh.

De berekening van de Total Cost of Ownership voor een elektrisch voertuig hangt in sterke mate af van de prijs van de elektriciteit. De marge op de prijs is enorm: van 5 cent tot 60 cent per kwh. De totale kostprijs varieert dan ook van €0,60/km tot €1,56/km.

Opladen van batterijen

Wanneer er op het bedrijf kan worden geladen (8 uur) spreken we over laadvermogens van 40 kW en meer. Op dit moment is het enkel voordelig om vrachtwagens on site op te laden, en in te zetten op kortere afstanden waar geen tussentijdse laadbeurt voor nodig is. Zo kan de vrachtwagen opladen wanneer deze stil staat on site.

Snel laden onderweg of aan de loskade is nog onbestaande. De versnelling moet hier nog worden ingezet.

Wat is de milieu-impact?

Eventuele CO2-emissies beperken zich tot emissies bij de elektriciteitsproductie (well to tank). Er zijn geen directe emissiesbij het gebruik (tank to wheel). Bovendien is het mogelijk remenergie te recupereren. In stadsdistributie, waar stop en go de regel is, wordt een groot deel van de remenergie opgeslagen in de batterijen om gebruikt te worden bij het volgende vertrek.

Wat denkt de sector over batterij-elektrische aandrijving?

Momenteel geeft bijna 9% van de respondenten aan al te beschikken over elektrische voertuigen. 25% denkt op korte termijn aan elektrische voertuigen voor stedelijk gebruik en nog eens 25% is op lange termijn overtuigd van de voordelen van elektrisch transport voor lange afstanden.

In een notendop

Sterktes

  • Geschikte oplossing voor stadsdistributie

Zwaktes

  • Gewicht (850 kg)
  • Beschikbare laadinfrastructuur en ruimte
  • Kobalt batterijen

Opportuniteiten

  • Stedelijke gebieden met lage emissies
  • Ontwikkeling van kobaltvrije batterijen

Bedreigingen

    • ‘s Nachts laden vereist opslag groene energie
    • Groene energie minder geschikt voor snelladen

Interesse in duurzaam transport?

Lees meer op ing.be/fuel-future

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo