Future Logistics Hub toont de weg naar Physical Internet

Physical Internet, de hoogtechnologische optimalisatie van logistieke stromen, is een belangrijke sleutel voor een duurzame logistieke toekomst. Daarom ontwikkelt POM West-Vlaanderen met de Future Logistics Hub in de ABC-toren van Zeebrugge een interactief belevingscentrum om bedrijven, organisaties en universiteits- en hogeschoolstudenten te informeren en te inspireren.

De basis voor duurzame goederenstromen van de toekomst is Physical Internet: een netwerk van logistieke knooppunten die goederen op de meest efficiënte manier van oorsprong naar bestemming brengt. “Vergelijk het met het versturen van een email”, legt Jean de Bethune, voorzitter van POM West-Vlaanderen, uit. “Voor de ontvanger is het niet belangrijk om te weten welk traject de boodschap afgelegd heeft. Met Physical Internet creëren we volledig verbonden en open multimodale netwerken van logistieke hubs zoals havens, luchthavens, inland terminals, distributiecentra … Al deze componenten zorgen op basis van realtime informatie voor een veilige en flexibele manier om de stroom aan goederen en informatie te verplaatsen, op te slaan, te leveren, te consumeren en te delen. Zo creëren we synchromodaal transport met duurzame en efficiënte logistieke netwerk waarbij correcte aflevering op het juiste tijdstip uiteraard nog altijd voorop staat.”

Voorlopig klinkt dit nog als toekomstmuziek, maar met de Future Logistics Hub in de ABC-toren van Zeebrugge wil POM West-Vlaanderen kmo’s inspireren, informeren en overtuigen om nog meer in te zetten op digitalisering en automatisering om zo te evolueren naar open en globale supply chains en uiteindelijk het principe van Physical internet. Bedrijven zoals onder andere Agristo, Westlandia, Oesterbank, Zoutman, Seafar en Groep De Cloedt etaleren hun best practices in de hub.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo