Scania maakt milieueffecten van elektrische trucks objectief

Scania heeft het milieueffect van haar elektrische trucks gemeten met de LCA-methode (Life Cycle Assessment), die voldoet aan ISO 14040/44. Uit de resultaten blijkt dat de elektrische truck het al na een of twee jaar beter doet dan zijn thermische tegenhanger.

De LCA-methode is voor het milieu wat de TCO (Total Cost of Ownership) is voor het budget van een bedrijf. Het houdt rekening met alle factoren tussen het ontginnen van de grondstoffen en de recycling aan het einde van de levensduur.

Wat de elektrische vrachtwagen betreft, heeft de productie een ongunstige CO2-impact, vooral wegens de energie en de materialen die nodig zijn voor de fabricage van de batterijen. batterijen nemen ongeveer 40% van de milieu-‘kost’ van de productie van het voertuig voor hun rekening, hoewel het mogelijk zal zijn dit effect in de toekomst te verminderen. Wanneer hij voor het eerst de weg opgaat, heeft de elektrische vrachtwagen dus meer ‘gekost’ aan het milieu dan zijn equivalent met verbrandingsmotor. Het voordeel wordt dus teruggewonnen bij het gebruik.

In haar LCA-berekeningen is Scania ervan uitgegaan dat een vrachtwagen 500.000 km zal afleggen met een gemiddelde lading van 6,1 ton. In dit geval zegt Scania dat de elektrische truck na één of twee jaar in het voordeel is ten opzichte van de dieseltruck. Aan het eind van de levenscyclus is de CO2-winst 36% (als we rekening houden met de energiemix van 2016 om elektriciteit te produceren), maar die kan oplopen tot 86% als we op een dag overschakelen op 100% groene elektriciteit.

Lees alles over Scania Belgium NV

Scania Belgium NV

video

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo